ضرورت راه‌اندازی صندوق حمایتی مستقل در دانشگاه هنر

انتشارات موفقیت‌شناسی

رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر تهران، ایجاد صندوق‌های حمایتی را یک ضرورت برای پشتیبانی از واحدهای فناور به ویژه در رشته‌های هنری خواند و گفت: در کشور صندوق حمایتی مستقل برای فعالان رشته‌های هنری وجود ندارد و ضروری است که چنین صندوق‌هایی دایر شوند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، شهرام جهانی، افزود: تلاش مرکز رشد دانشگاه هنر راه‌اندازی صندوقی برای حمایت از واحدهای فناور در حوزه هنر در آینده نزدیک است.

وی درباره فعالیت‌های مرکز رشد دانشگاه هنر هم اظهار داشت: این مرکز از سال ۹۸ شروع به کار و سال ۹۹ مجوز لازم را اخذ کرد. اکنون دو سال و نیم است که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و در واقع این مرکز با توجه به فعالیت‌های هنری دانشگاه راه اندازی شده است.

رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر ادامه داد: طی دو سال و نیم گذشته توانستیم با توجه به شرایط اجتماعی، بحران کرونا و مسائل اقتصادی جامعه ۶۰ واحد فناور را جذب کنیم. در این مجموعه بیش از ۲۰۰ نفر در حوزه هنر مشغول فعالیت هستند که ایده های نوآورانه و خلاقانه ای دارند. از این ۶۰ واحد ۶ واحد دانش بنیان است. ۱۶ واحد فناور ثبت شرکت کرده اند و بقیه در حال ارتقا هستند. همچنین ۲۰ واحد فناور ما در مرحله پیش رشد هستند و بقیه در مرحله رشد قرار دارند.

جهانی یادآور شد: یکی از چالش‌های دانشگاه این است که بتواند اشتغال آفرین باشد و کسب و کار دانشجویان و فارغ التحصیلان خود را مهیا کند. بر همین اساس تمام تلاش خود را کرده تا تعاملاتی بین دستگاه های مرتبط مثل معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان‌های مرتبط مانند وزارت ارشاد، صدا و سیما، میراث فرهنگی و گردشگری و نهادهایی که مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه هنر است، ایجاد کنیم.

وی در ادامه با بیان این که فعالیت‌های شرکت‌های مستقر در مرکز رشد بیشتر در حوزه های تحصیلی خود است، افزود:‌ دانشگاه هنر ۶۰ رشته و گرایش‌ مختلف دارد. سینما، تئاتر، انیمیشن، معماری و شهرسازی، رشته های کاربردی و طراحی صنعتی، صنایع دستی، فرش و رشته های گرافیک، نقاشی و همچنین رشته‌های علوم نظری، موسیقی از جمله رشته‌هایی است که در دانشگاه هنر تدریس می شود.

رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر تهران خاطرنشان کرد: این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر در تمام رشته‌های موجود هنری در کشور فعالیت می‌کند و این فرصت و زمینه خوبی برای هنرمندان و به ویژه فارغ‌التحصیلانی است که شرایط ایجاد کسب و کار برای آنها مهیا نشده است.

جهانی همچنین اظهار داشت: این آمادگی را داریم که فارغ‌التحصیلان این رشته ایده‌های خود را در مرکز رشد دانشگاه هنر ارایه دهند تا به آنها امکانات لازم ارائه شود و این فعالان حوزه هنری کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند.

وی درباره بیشترین درخواست شرکت‌ها از مرکز رشد دانشگاه هنر هم گفت: بحث حمایت و ارتباط با سازمان‌های مرتبط و گرفتن پروژه‌ها و اجرای این پروژه‌ها و عقد قراردادها ازجمله مواردی است که نیاز واحدهای فناور است.

جهانی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه امسال که سال دانش بنیان نام گذاری شده و اکثر رشته‌های ما در دانشگاه هنر هم به طور مستقیم به این موضوع ارتباط دارد اگر در حوزه گردشگری فعالیت بیشتری در کشور ایجاد شود هنرمندان ارزشمندی در سطح کشور داریم.

وی ادامه داد: در استان‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان یا استان‌های مرکزی، یزد و شیراز و تهران هنرمندان ارزشمندی داریم که می‌توانند آثار خود را هم از لحاظ فرهنگی و هم از نظر تعامل سیاسی ارایه کنند و بتوانند در کشور و سایر کشورها مطرح شوند؛ بنابراین نیازمند حمایت سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط در زمینه فرهنگی و هنری نه تنها به دانشگاه هنر بلکه به سازمان‌هایی هستیم که با این موضوع مرتبط هستند؛ چرا که اگر حمایت آن سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نباشد این بستر، بستر ضعیفی خواهد بود. این حمایت‌ها می تواند از سوی وزارتخانه‌های مرتبط مانند وزارت ارشاد، میراث فرهنگی و گردشگری باشد که زمینه خوبی ایجاد کنند تا هنرمندان ما با ایده‌های خود بتوانند تاثیرگذار باشند.

رئیس مرکز رشد دانشگاه هنر درباره کمک صندوق نوآوری و پژوهش هم گفت: صندوق نوآوری و پژوهش به جریان افتاده و بیشتر پارک ها به این سمت می روند که این صندوق را در درون پارک علم و فناوری خود ایجاد کنند، طبیعتا این صندوق می تواند حمایت های خوبی از واحدهای فناور داشته باشد. ما هم در حوزه فرهنگ و هنر این صندوق را ضروری می بینیم که ایجاد شود.

جهانی درباره برنامه‌های آینده مرکز رشد دانشگاه هنر نیز تصریح کرد: شهرک علمی، تحقیقاتی هنر در مجموعه پردیس کرج دانشگاه هنر قرار است راه‌اندازی شود، مجموعه‌ای با وسعت حدود ۵۰ هکتار در مجموعه کرج داریم که درخواست‌هایی ارائه شده است که این مجموعه تبدیل به شهرک تحقیقاتی هنر شود و زیر مجموعه آن هم پارک فناوری، پردیس، خانه خلاق و مرکز رشد فعالیت کند. امیدواریم با حمایت‌هایی که از مراجع مرتبط می شود هرچه سریع تر این شهرک تحقیقاتی هنر را که در کشور جای آن خالی بوده و ضروری است که در حمایت از هنرمندان فعالیت کند، هرچه زودتر احیا شود.

وی درباره حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: این معاونت اصولا نگاه کلان کشوری دارد و سیاست گذاری ها براساس برنامه‌های کلان صورت می گیرد، ما توقع داریم که نگاه ویژه‌ای به حوزه هنر داشته باشد. تفاهم‌نامه‌ای را سال گذشته با معاونت علمی در زمان ریاست سورنا ستاری در بازدیدی که از دانشگاه هنر داشت، امضا کردیم و قرار بود طی ۱۰ سال خانه خلاق جهانی هنر را در مجموعه پردیس باغ ملی دانشگاه هنر ایجاد کنیم. این تفاهم‌نامه فعلا با تغییر مدیریت مسکوت مانده است و اگر این اتفاق صورت بگیرد حتما ما گام ارزشمندی در ایجاد خانه خلاق در حوزه هنر برداشته‌ایم و این انتظار را داریم که از این گونه مراکز حمایت جدی صورت بگیرد.

ئیس مرکز رشد دانشگاه هنر تصریح کرد: مجموعه پردیس باغ ملی در خیابان سرهنگ سخایی ساختمان مرکزی دانشگاه هنر است. مجموعه‌ای تاریخی است. هفت هزار متر از مجموعه باغ ملی به ایجاد خانه خلاق در این تفاهم نامه اختصاص داده بودیم که برای ایجاد خانه خلاق جهانی توقع داریم با حمایت های معاونت علمی اجرایی شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا