مروری بر نمایشگاه بین‌المللی «سفر، اکوتوریسم، ماجراجویی، آفرود کمپینگ و اتوکمپینگ» در مرداد 1402

18 مردادماه امسال مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مجتمع بزرگ تجاری ایران‌مال تهران شاهد آغاز و برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی سفر، اکوتوریسم، ماجراجویی و آفرودکمپینگ و اتوکمپینگ می‌باشد که مورد توجه و بازدید تعداد کثیری از علاقمندان به سفر و موضوعات این نمایشگاه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری موفقیت شناسی، هر ساله به تعداد علاقمندان به طبیعت گردی، سفرهای ماجراجویانه، آفرود و کمپینگ در کشور اضافه می‌شود و افراد زیادی سعی دارند تا زمان بیشتری را در دل طبیعت بگذرانند. در همین راستا و با توجه به تقاضای بیشتر، هر ساله به تعداد تولید کنندگان و وارد کنندگان تجهیزات مربوط به این نوع سفرها نیز اضافه می‌گردد.

در همین راستای با جناب آقای مهندس علیرضا پیله‌ور مدیرعامل شرکت نمایشگاهی خورشید و مجری برگزارکننده این نمایشگاه گفتگویی انجام دادیم که به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موفقت شناسی: شما و مجموعه شما در راستای برگزاری نمایشگاه از چه سالی فعالیت را آغاز کردید و این چندمین نمایشگاه است؟

مهندس پیله ور: از سال 95 و 96 برنامه‌ریزی ها انجام شده و در سال 97 اولین دوره برگزار گردید که تا کنون هر ساله شاهد برگزاری این نوع نمایشگاه بودیم و این ششمین نمایشگاه از این سری نمایشگاه است.

موفقت شناسی: در دوران کرونا که تقریبا همه نمایشگاه‌ها بصورت مجازی و غیرحضوری برگزار می‌شد آیا این نمایشگاه هم بصورت مجازی برگزار شد؟

مهندس پیله ور: در ایام کرونا و مخصوصا در سال اول شیوع بیماری یعنی در سال 1399 شرایط مناسبی وجود نداشت و مردم از حضور در اجتماعات ترس داشتند ولی در همان شرایط یکی از بهترین راه‌هایی که مردم می‌توانستند سفر کنند و از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کنند، صرفا سفرهای فضای باز و در حقیقت سفرهای کمپینگ در خارج از شهر‌ها و در دل طبیعت بود، و البته عملاً مسافرت‌های هتلی به نوعی با مشکل روبرو شده بود و مردم ترجیح می‌دادند که جایی که در سفرها برای اقامت انتخاب می‌کنند فضای بسته نباشد و در همان زمان هم موضوع مسافرت های کمپینگی برقرار بود که باعث شد ما این نمایشگاه را با قدرت و بصورت حضوری در سال 99 برگزار کنیم. در سال 1400 شرایط بهتر شده بود چون مردم به نوعی برخورد با بیماری کرونا را یاد گرفته بودند، شرایط برگزرای نمایشگاه بهتر شده بود و تعداد بازدیدکننده هم نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده بود،  و در سال 1401 که شیوع و انتشار بیماری کرونا تقریبا تمام شده بود ما در برگزاری نمایشگاه سفر به دوران طلایی قبل از کرونا بازگشتیم و نمایشگاه را با متراژ بیشتر و استقبال افزون‌تری برگزار کردیم.

موفقیت شناسی: از نظر استقبال مردم و با در نظر گرفتن دوران قبل از کرونا، کرونا و پسا کرونا در کدام سال با استقبال بیشتر مردم روبرو بودید؟

مهندس پیله ور: حقیقت این است که هر سال که نمایشگاه شروع می‌شود و شاهد برگزاری نمایشگاه هستیم، از حجم زیاد بازدید کننده‌ها و علاقمندان به این صنعت و نمایشگاه متعجب شدیم و به جرات می‌توانم بگویم سال به سال  شاهد حضور افراد بیشتری بوده‌ایم و امسال هم که در حین برگزاری نمایشگاه هستیم، روز اول این نمایشگاه به مراتب از روز آخر و روزهای تعطیلی آخرین نمایشگاه، شلوغ تر بوده و تعداد بازدید کننده بیشتر، و من این اطمینان را دارم که نمایشگاه سال‌های آتی قطعا از این نمایشگاه شلوغ تر خواهد شد.

موفقیت شناسی:  از نظر استقبال تولید کنندگان داخلی و خارجی نسبت به سال‌های قبل چگونه بوده است؟

مهندس پیله ور: لازم به توضیح است که نمایشگاه آفرود و کمپینگ با توجه به ماهیتی که دارد غرفه‌داران شرکت کننده عموماً محصولاتشان وارداتی بود، ولی با توجه به رشد تقاضای بالایی که در این صنعت وجود دارد خیلی شرکت‌های داخلی محصولات جدید و مشابه خارجی با کیفیت‌های بالایی تولید کرده و ارائه نموده‌اند و با توجه به افزایش قیمت‌های خیلی از وارد‌کنندگان شروع به تولید کالا در داخل کشور نموده‌اند و هر سال شاهد حضور قوی‌تر تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه هستیم.

موفقیت شناسی: کیفیت تولیدات داخلی نسبت به سال‌های قبل به چه اندازه بوده است؟

مهندس پیله ور: هر سال اجناس و کالاهایی با کیفیت‌های بالاتری نسبت به سال‌های قبل از طرف تولیدکنندگان داخلی ارائه شده است.

موفقتیت شناسی: امسال در نمایشگاه تولیدکنندگان خارجی یا وارد کنندگان محصولات خارجی هم حضور دارند؟

مهندس پیله ور: بله با توجه به ماهیت این نمایشگاه و اینکه هنور در برخی از محصولات به مرحله تولید قوی‌تری در داخل کشور نسبت به خارج از کشور نرسیده‌ایم، چون تولید برخی از محصولات نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای دارد که متاسفانه تولیدکنندگان داخلی هنوز به آن بخش ورود نکرده‌اند که البته روندی آغاز شده که قطعا در سال‌های آتی شاهد تولید اینگونه محصولات در داخل کشور خواهیم بود. ولی در حال حاضر قطعا برای تامین تقاضای داخلی نیاز به حضور تولیدکنندگان خارجی و یا واردکنندکان محصولات خارجی احساس می‌شود به همین دلیل در نمایشگاه امسال نیز حضور شرکت‌های خارجی و واردکنندگان محصولات خارجی را نیز شاهد هستیم.

موفقیت شناسی: با توجه به افزایش قیمت‌ها در محصولات مختلف، در محصولات این صنعت حدوداً با چند درصد افزایش قیمت روبرو هستیم؟

مهندس پیله ور: متاسفانه در بحث قیمت‌ها باید عرض کنم که در این صنعت برخی از محصولات با افزایش چشمگیری در قیمت مواجه هستیم و نه تنها این صنعت بلکه خیلی از صنایع با تورم بالایی مواجه هستند که این صنعت هم دور از بقیه صنایع نبوده و شاهد افزایش چشمگیر قیمت ها نسبت به سال قبل هستیم.

موفقیت شناسی: برگزار کنندگان نمایشگاه در راستای استقبال بیشتر تولید کنندگان و غرفه‌داران چه تسهیلات و امکاناتی را برای ایشان در نظر گرفتند؟

مهندس پیله ور: ما به عنوان برگزار کننده همیشه تلاش کردیم که تولیدکنندگان و بازرگانان شاخص و معتبر را برای شرکت در نمایشگاه دعوت کنیم و همواره در تلاش بودیم و هستیم که واسطه‌ها را حذف کنیم و مستقیماً حضور تولیدکنندگان و واردکنندگان را در نمایشگاه داشته باشیم که شاهد برقراری ارتباط مستقیم مصرف کننده و تولیدکنندگان و یا واردکنندگان باشیم تا بتوانیم قدمی در ارائه محصولات بهتر با قیمت‌های کمتر و بهتری برداریم و با توجه به این سیاست ما هر سال شاهد حضور بیشتر تولیدکنندگان و واردکنندگان بیشتری در نمایشگاه هستیم که این خود باعث حذف بیشتر واسطه ها شده و همین موجب شده تا کالاها با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده برسد بعلاوه در کالاهایی که شرایط گارانتی یا خدمات پس از فروش دارند باعث شده که مصرف‌کننده ها دسترسی بهتری به منابع و تامین‌کنندگان اصلی داشته باشند.

موفقیت شناسی: چند درصد محصولات نمایشگاه امسال خارجی هستند و چند درصد داخلی؟

مهندس پیله ور: اگر بخواهم دقیق برای شما توضیح دهم باید عرض کنم که در سال اول تقریبا محصولات خارجی 80 درصد محصولات نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود و محصولات داخلی حدودا 20 درصد، ولی امسال پس از 6 سال به جرات می‌توانم بگویم که درصد محصولات داخلی به 50 درصد رسیده و این رشد چشمگیر تولید محصولات داخلی را نشان می‌دهد که خود نشان از ایجاد کارخانجات تولیدی مختلف در داخل کشور، اشتغال‌زایی و گردش چرخه اقصادی داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد که حتی در برخی از کالا‌ها مدعی صادرات هم هستیم.

موفقیت شناسی: در خصوص تبلیغاتی که برای اطلاع‌رسانی مردم در شهر تهران و یا در شهرهای دیگر چه اقداماتی انجام شده؟ و از نظر شما که مجری این برنامه هستید آیا این تبلیغات و اطلاع رسانی موثر بوده یا خیر؟

مهندس پیله ور: قطعا تبلیغات موثر هست و ما برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی این نمایشگاه هم از فضای رسانه‌ای فضای مجازی، هم از تبلیغات محیطی سطح شهر و هم از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استفاده کردیم و شاهد حضور پررنگ و باشکوه مردم هم هستیم.

موفقیت شناسی: لطفا بفرمایید برای سال آینده در راستای هر چه بهتر برگزاری این نمایشگاه و برای اینکه استقبال بیشتر تولیدکنندگان داخلی را داشته باشیم و جذب بیشتر مردم چه برنامه هایی دارید؟

مهندس پیله ور: ما هر سال داریم تلاش بیشتری می‌کنیم تا افراد جدیدی را که در این صنعت وارد شدند و شروع به کار کردند را شناسایی و جذب کنیم، به هر حال نمایشگاه عالی‌ترین سطح معرفی و شناساندن محصولات است به خریدار نهایی و در عین حال به نظر بنده بالاترین سطح مشتری مداری در اطلاع‌رسانی از طریق نمایشگاه اتفاق می‌افتد به دلیل اینکه هر کدام از مجموعه هایی که در نمایشگاه حضور پیدا کردند در یک نقطه‌ای از شهرمان یا کشورمان قرار دارند و هر کسی بخواهد کالایی را انتخاب و تهیه کند باید یا از طریق فضای مجازی کالا را یافته و خریداری کند یا باید برای یافتن آن کالا به تعداد زیادی از مناطق مختلف شهر یا کشور مراجعه نماید تا کالای مورد نظرش را تهیه کند ولیکن مجموعه‌های مختلف در جهت احترام و مشتری مداری حداکثری با هر سختی و مشکلاتی که وجود دارد همگی در یک زمان مشترک در یک مکان مشترک جمع می‌شوند برای اینکه تسهیل بشود شرایط معرفی و شناساندن کالاها به خریداران  مصرف کنندگان، و خب این هماهنگی زمانی و مکانی بصورت مستقل برای مجموعه‌های مختلف سخت می‌باشد ولی با توجه به عمق نفوذی که این رویداد تجاری داشته این هماهنگی ها بصورت متمرکز هر ساله توسط مجریان نمایشگاه صورت گرفته و در سالهای آتی نیز صورت خواهد گرفت.

موفقتت شناسی: در نهایت چه پیشنهاد و چه توصیه‌ای برای مردم و تولیدکنندگان دارید که بیشتر به استفاده از این محصولات تمایل پیدا کنند یا به تولید آنها دست بزنند؟

مهندس پیله ور: نمایشگاه یک فرآیندی است زمان‌بر و سخت ولی زمانی که به مرحله اجرا می‌رسد بسیار لذت‌بخش و شیرین می‌شود به دلیل اینکه ما میبینیم افراد مختلفی که برای بازدید نمایشگان تشریف می‌آروند با چه لذت و شور و شوقی از نمایشگاه بازدید می‌کنند و با چه لذتی محصولات مورد نظران‌شان را انتخاب و خرید می‌کنند و این باعث کاهش خستگی ما می‌شود ولیکن این یک حرکت دسته جمعی است و ما که برگزار کننده هستیم به تنهایی نمی‌توانیم در این فعالیت، کاری انجام دهیم چون یک حرکت کلی و جمعی است که همگی با هم هماهنگ می شویم و دست به دست هم می دهیم و یک رویداد خوب را بوجود می‌آوریم.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
رضا بازگیر
منبع
پایگاه خبری موفقیت شناسی

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا