رصدخانه ملی نخبگان راه‌اندازی خواهد شد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه مساله مهاجرت با یک بزرگنمایی دشمن و پروپاگاندای رسانه ای به شدت جامعه علمی و حتی دولت را به خود مشغول کرده است، گفت: به دلیل وجود یک خلأ آماری در ارتباط با مهاجرت نخبگان، رصدخانه ملی نخبگان در بنیاد ملی نخبگان و ذیل نهاد ریاست جمهوری راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، سید سلمان سید افقهی روز یکشنبه در نشست خبری “سیزدهمین همایش ملی نخبگان” در سخنانی نیاز به یک رصدخانه ملی در بنیاد ملی نخبگان را که بتواند آمارهای مربوط به نخبگان و مهاجرت با همکاری نهادهای نظارتی را دریافت و این آمارها را فرآوری کند و به گزارش های حاکمیتی تبدیل کند، یک ضرورت دانست.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص راه اندازی رصدخانه مهاجرت توضیح داد: ۱۰ روز قبل پیشنهادی از طریق معاونت علمی برای معاون اول رییس جمهوری ارسال کرده و بر اساس آن اعلام کردیم که نیاز است رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان تاسیس شود و دبیرخانه آن در بنیاد ملی نخبگان باشد. همچنین اینکه شورای راهبردی این رصدخانه با مشارکت همه دستگاه های ذیربط ایجاد شود.

وی گفت: آماری که از سوی رصدخانه مهاجرت دانشگاه شریف تولید می شود، آمارهای قابل اطمینانی نیست چرا که تناقض هایی در آن دیده می شود.

افقهی ادامه داد: نمونه این تناقض ها گزارش آماری منتشرشده از گروه ایران ۲۰۴۰ در دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۸ است که اعلام شد کل مهاجرت ایران در سال ۱۳۵۸ به کل جمعیت ۱.۵ درصد بوده و این میزان اکنون به چهار درصد رسیده و این در حالی است که ۴۰ درصد از این چهار درصد مربوط به مهاجران موقت است.

وی با تاکید بر اینکه دیگر با رصدخانه مهاجرت دانشگاه شریف همکاری نخواهیم داشت، گفت: تشکیل رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان یک پیشنهاد است.

سامانه یکپارچه نخبگان رونمایی می شود

افقهی با بیان اینکه چله دوم انقلاب اسلامی با بیانیه مقام معظم رهبری همراه بوده است، افزود: رهبری در این بیانیه با تحلیلی از شرایط گذشته و آینده انقلاب اسلامی بر امیدآفرینی و نگاه به آینده تاکید کردند.

وی با اشاره به نقش بنیاد ملی نخبگان در فتح قله‌های علمی و پیشرفت اظهار داشت: موظف هستیم برنامه های بنیاد را بر اساس سند ملی نخبگان که به تصویب بالاترین نهاد فرهنگی یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، تدوین کنیم. در این مسیر تلاش‌هایی صورت گرفته و امروز بنیاد به بلوغی رسیده که می تواند در حل مسائل کشور ایفای نقش کند.

افقهی تحقق این امر را در گرو مشارکت همه دستگاه‌ها دانست و گفت: بنیاد ملی نخبگان یک نهاد تسهیلگر و مطالبه گر است و مطالبه ما از نخبگان این است که حرکت خود را معطوف به نقش آفرینی در حل مسائل کشور کنند و زمانی این امر محقق می شود که دستگاه‌های متولی مشارکت کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه به دنبال مشارکت همه نخبگان در حل مسائل کشور هستیم، نخبگان را منحصر به نخبگان علمی ندانست و افزود: نخبگان فرهنگی، هنری، صنعتی، ادبی، و مهارتی هم داریم و از همه آنها برای مشارکت دعوت می کنیم. برای این منظور سامانه یکپارچه ای را تعریف کردیم و برای هر نخبه یک پرونده خاص تشکیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه به زودی این سامانه رونمایی خواهد شد، افزود: از طریق این سامانه می توانیم فضای نخبگانی کشور، آمار مهاجرت نخبگان و شناسایی نخبگان را رصد لحظه ای خواهیم داشت.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: نخبه کسی است که در کنار توانایی علمی برجسته، در حل مسائل جامعه اثرگذار باشد.

افقهی با تاکید بر اینکه بنیاد گوش شنوا برای طرح ها و ایده های نخبگان است، گفت: از نخبگان برای مشارکت در برنامه ریزی ها دعوت به همکاری می شود.

شناسایی نخبگان مناطق محروم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان درخصوص شیوه های شناسایی نخبگان در کشور، اظهار داشت: هنوز بسیاری از نخبگان در کشور شناسایی نشده اند. نمونه آن نخبگان مناطق محروم است و تا زمانی که این امر مردمی نشود، امکان تکمیل فرایند شناسایی نخبگان وجود ندارد.

افقهی ادامه داد: در بنیاد علی رغم طرح های مختلفی که تعریف شد تنها دو برنامه شهاب و شتاب اجرایی می شود. طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای برتر در حوزه دانش آموزی و طرح شتاب برای حوزه دانشجویی است‌.

وی با تاکید بر اینکه در طرح شتاب با حضور تشکل ها و کانون های دانشجویی، اساتید و نخبه یاران (دانشجویان حامی) ایجاد می شود، یادآور شد: دانشجو حامی، دانشجوی سال بالایی است که می تواند تجربیان خود را به سایر دانشجویان منتقل کند.

افقهی گفت: بر این اساس‌ سیزدهمین همایش ملی نخبگان فردا دوشنبه با حضور رییس جمهور و با شعار “نخبگان پیشران پیشرفت” آغاز می شود.

جذب هزار نخبه در دستگاه های اجرایی

وی از جذب هزار نخبه در دستگاه های اجرایی خبر داد و گفت: این در حالی است که بسیاری از آنها نتوانسته اند در دستگاه جذب شده و در جایگاه مناسب خود مستقر شوند. از دستگاه ها درخواست داریم در این زمینه با ما همکاری کنند.

افقهی با بیان اینکه در این طرح جایابی نخبگان رخ داده، ولی به وعده ها عمل نشده است، دلیل آن را تغییر مدیریت ها دانست و افزود: در بازدید از شرکت‌های بزرگ دولتی، مشاهده کردم که بسیاری از نخبگان در حال خارج شدن هستند؛ چون اعلام کردند در جایگاه واقعی قرار نگرفته اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۶۳ هزار نخبه در کشور شناسایی شده اند که دانشجویان هستند. نخبگان دانش آموزی مشخص نیستند؛ چون در طرح شهاب نخبگان شناسایی شدند، ولی هدایت صورت نگرفته است.

افقهی ادامه داد: علاوه بر آن در نشستی که با دارندگان مدال‌های المپیادی گروه ریاضی و با رتبه‌های کمتر از ۱۰ کنکور سراسری گروهی ریاضی و فنی داشتیم، همه آنها علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر بودند و این نشان می دهد هیچ هدایتی صورت نگرفته است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا