منتخبین پنجمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ معرفی شدند

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، مراسم پایانی پنجمین دوره جایزه داستان کوتاه سیمرغ دیروز جمعه 19 دی برگزار شد.

جایزه داستان کوتاه سیمرغ طی سال‌های اخیر توسط انجمن داستان سیمرغ نیشابور با مشارکت بخش خصوصی پایه‌گذاری شد و هدف از برگزاری این جایزه ادبی، کشف، معرفی و تولید آثار خلاق و برتر داستانی است.

اختتامیه پنجمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ در دو بخش «ملی» و «منطقه‌ای» و با حضور داوران به‌طور زنده و مجازی برگزار شد.

برگزیدگان بخش ملی به ترتیب مرتضی امینی پور از امیدیه خوزستان برای داستان «ناگهان» ، راضیه مهدی زاده از تهران برای داستان «کلینیک» و شقایق بشیرزاده از آلمان برای داستان «بهرام که گور می گرفتی همه عمر» بوده اند.

نفرات اول تا سوم علاوه بر تندیس سیمرغ و لوح تقدیر، نفر اول، سه میلیون تومان، نفر دوم، دو میلیون تومان و نفر سوم، یک میلیون تومان جایزه نقدی دریافت می کنند.

همچنین مریم عزیزخانی از تهران برای داستان «بعد، تو» ، شیما محمدزاده مقدم از اسفراین برای داستان «مادرم نخل است» و معصومه قدردان از اسفراین برای داستان «سینه سیاه» شایسته تقدیر معرفی شدند و به این افراد لوح تقدیر و هدیه غیر نقدی اهدا می شود.

بخش منطقه‌ای ویژه نویسندگان ساکن نیشابور و متولد نیشابور در داخل و خارج از کشور بود که برگزیدگان این بخش به شرح زیر است:

رتبه اول: تندیس سیمرغ و جایزه نقدی یک میلیون تومانی برای داستان «عروس عاشورا» نوشته ی حامد اناری

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی هشتصد هزار تومانی برای داستان «مرد چهارم» نوشته ی محمد اسعدی

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی پانصد هزار تومانی برای داستان «دیدن پسر صد در صد نامطلوب در عصر دلگیر ماه آبان» نوشته ی سولماز اسعدی

شایسته تقدیر: لوح تقدیر و هدیه غیر نقدی برای داستان «روح دایناسورها» نوشته ی جواد دهنوخلجی

در این‌مراسم همچنین از محسن درجزی داستان نویس و نمایشنامه نویس تقدیر به عمل آمد. درجزی متولد سال 1330 در نیشابور است. از او پنج رمان با عنوان های : «سال ها درنگ»، «آشوب»، «غلام غلمان»، «سیب به سر» و «اسمی که هرگز پیدا نشد» منتشر شده است.

در بخشی از بیانیه هیات داوران این‌جایزه آمده است:

«حذف دانای کل و  استفاده از روایت اول شخص که در غالب داستان ها بچشم می خورد نشان از آن دارد که  جمع داستان نویسان در راه هنوز از تاثیر گرایش غالب بر سه دهه اخیر بر داستان نویسی رها نشده و توانایی به تصویر کشیدن جهان داستانی خود را از خارج از خود نیافته اند.  کاربرد روایت اول شخص و در نغلطیدن به حدیث نفس و عدم رعایت محدودیت های روایت از این نظرگاه به باور پذیری بسیاری از داستان ها آسیب رسانده و مانع ارتباط مخاطب با ایده مرکزی داستان شده اند.

پیشبرد روایت بر اساس ذهنیت راوی و گم شدن رویدادهای مهم داستان در یک ساختار ذهنی، عدم توازن بین عناصر تزیینی و عناصر ضروری، افراط در توصیف فضای قصه و تاکید گاه آزار دهنده کلمات و عباراتی که ناشی از حس بویایی قهرمان قصه است از کشش و تاثیر گذاری آثار کاسته است. در بسیاری از داستان های بررسی شده، به نسبت عناصر سازنده داستان چون فضا سازی، شخصیت پردازی، روابط منطقی بین رویدادها و از سوی دیگر مهم ترین وجه از یک داستان  «باور پذیری ایده مرکزی» توجه نگردیده و بقیه عناصر داستان به نفع لحن و زبان روایت کم رنگ وگاه حذف شده اند.

تاثیر پذیری از گونه ادبی «ناداستان» به منظور حذف قصه به مثابه یک عنصر غیر ضروری در داستان که اخیرا در محافل ادبی مطرح و مورد توجه بخشی از اهل قلم قرار گرفته است، تاثیر مکاتب و تفکرات نقد ادبی مدرن در غرب و همچنین تاثیر هنرهای تجسمی جهت غلبه فرم و تاثیر روی حس مخاطب بجای درگیر کردن مخاطب روایت با قصه از دیگر ویژگی های آثار بررسی شده در این دوره می باشند.»

شیوا مقانلو، منصور علیمرادی و جواد پویان (هیات داوران) و مجید نصرآبادی، هادی خورشاهیان و لیلا صبوحی (هیات انتخاب) داوران پنجمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ و مصطفی بیان دبیر این جایزه هستند.

ده داستان منتخب «پنجمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ» در یک مجموعه کتاب توسط نشر داستان به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا