نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی پل بین‌‎نسلی است

مرمت‌گر پیشکسوت، نکوداشت چهره‌های ماندگار را فرصتی برای آشنایی جوانان با مسائل و شخصیت‌های حوزه میراث فرهنگی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به نیروهای انسانی متخصص از جمله پیشکسوتان، صاحب‌نظران، اساتید و کارشناسان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی داشت، برگزاری دو دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی و تجلیل از ۲۲ چهره شاخص و برجسته از نتایج همین رویکرد است.

تیرماه سال ١۴٠١ اولین دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی کشور برگزار شد و از ۱۲ استاد و پیشکسوت این حوزه به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین تجلیل به عمل آمد، محمدرضا اولیا، عبدالله جبل‌ عاملی، حمیده چوبک، علی‌اکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محب‌علی و محمدمیرشکرایی ۱۲ پیشکسوتی بودند که در نخستین دوره این آیبن مورد تجلیل قرار گرفتند.

خرداد ماه سال ۱۴۰۲ دومین دوره این رویداد فاخر برگزار شد و از ۱۰ چهره برجسته میراث‌فرهنگی کشور تجلیل شد و زهره بزرگ‌مهری (مهندس معمار، نویسنده، پژوهشگر و معمار ایرانی)، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست (پژوهشگر میراث، معمار و مرمت‌گر بناهای تاریخی)، سید منصور سید سجادی (دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده)، اسکندر مختاری طالقانی (دکترای پژوهش هنر، مرمت‌گر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی، جلیل گلشن بافقی (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، هایده لاله (دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و مولف)، سید محمود طالقانی (دکترای مطالعات شهری و موسس موزه روستایی گیلان)، رسول وطن‌دوست (پژوهشگر، مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی)، عبدالحسین وکیلی فرد (از بنیان‌گذاران سازمان میراث‌فرهنگی) و عبدالرحمان وهاب‌زاده (باستان‌شناس پژوشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی) به عنوان چهره ماندگار این دوره معرفی شدند.

جوانان به فعالیت موقر میراث‌فرهنگی ترغیب شوند

عبدالرحمن وهاب‌زاده،‌ باستان‌شناس پیشکسوت و حفاظت‌گر آثار تاریخی درباره ضرورت تداوم و برگزاری آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی گفت: مردم ایران، فرهنگ و هنرشان را دوست دارند و برگزاری چنین رویدادهایی را پیگیری می‌کنند و باعث خشنودی آنها و افزایش امید در جامعه می‌شود.

وی گفت: اینکه چه کسی در رویداد معرفی شود، هم در میزان جذابیت آن اثرگذار است. مردم بعد از معرفی چهره‌های ماندگار باید بدانند که آن فرد چقدر به این حوزه اعتقاد داشته است؟ به این ترتیب کیفیت این رویداد بالا می‌رود.

برگزیده دومین دوره نکوداشت چهره‌های میراث فرهنگی تصریح کرد: سال‌ها در میراث فرهنگی فعالیت کرده‌ام و به دلیل کنجکاوی و علاقه به این حوزه، در تمام رویدادها شرکت می‌کنم اما جوان امروزی کمتر حوصله چنین کاری را دارد.

وی تاکید کرد: باید با ابزارهای مختلف، جوانان به فعالیت موقر در حوزه میراث فرهنگی ترغیب شوند و آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار یکی از این روش‌هاست. این رویداد فرصتی را برای جوان‌ترها فراهم می‌کند که با فعالیت‌ها و چهره‌های شاخص این حوزه آشنا شوند.

وهاب‌زاده، حوزه فعالیت خود را مدیریت و مرمت بناهای تاریخی عنوان کرد و افزود: معرفی شدن من به‌عنوان چهره شاخص در این حوزه باعث شد که به رویدادهای مختلفی دعوت شوم و فرصت بیشتری پیدا کردم برای ارایه دانسته‌ها و تجربیاتم و آنچه دوست داشتم با جوان‌تر در میان بگذارم.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا