علت وابستگی مردان به مادرانشان

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، “من و همسرم، مهران، وقتی که ازدواج کردیم رابطه صمیمانه ایی داشتیم. هردویمان هم رابطه خوبی با خانواده هایمان داشتیم. هیچ گاه تصور نمی‌کردم که یک روزی مهران هرچی مادرش بگوید در زندگی پیاده کند. ما اجازه رفتن به مسافرت نداشتیم تا زمانی که مادر مهران اجازه دهد. اجازه خرید وسیله ایی نداشتیم، چون مادر مهران صلاح نمیدانست و مهران هم حرف مادرش را گوش می‌کرد و می‌گفت مادرم درست میگوید. هر اتفاقی که در خانه مان می‌افتاد، همسرم به مادرش خبر می‌داد. هرچقدر می‌گفتم نگو برای همسرم کارساز نبود. سلیقه مادر مهران برای چیدمان خانه اولویت داشت و… ”

همه این مشکلات به خاطر همسری است که وابسته به مادرش است و ممکن است این وابستگی‌ها، زندگی را به مرز طلاق بکشاند.

بسیاری از پسران با شرایط جدید نمی‌توانند خود را وقف بدهند. برای مثال وقتی سربازی می‌روند یا به دانشگاه دور از محل زندگی خود می‌روند، غذا نمی‌خورند یا در کلاس درس تمرکز کافی ندارند یا شب‌ها نمی‌خوابند و… این کار‌ها از یک پسر جوان بعید است.

ریشه این کار ممکن است تربیت نادرست از سوی مادران باشد. مادران ممکن است با محبت‌های بی جا باعث وابستگی آن‌ها شوند. مادر طوری رفتار می‌کند که گویی تمام مادر در وجود پسر است و تمام وجود پسر در مادر. طوری که نمی‌توانند همدیگر را رها کنند. طوری می‌شود که پسر نمی‌تواند حتی کوچک‌ترین کار‌ها را خودش انجام دهد. پسر در این سیستم اشتباه بزرگ می‌شود و رشد می‌کند.

هرچه زمان می‌گذرد وابستگی بیشتر میشود. وقتی که می‌خواهد ازدواج کند آرامش مادر از بین می‌رود و باعث سنگ انداختن در زندگی پسر و دختر می‌شود. اما مشکلات وابستگی پسر‌ها بعد از ازدواج نمایان می‌شود.

با نسیم رزم خواه روانشناس خانواده در مورد وابستگی آقایان نسبت به مادرانشان به گفتگو پرداختیم.

این روانشناس خانواده گفت: مردانی که به مادرشان وابسته هستند، معمولا مشکلات زیادی در زندگی مشترک برایشان ایجاد می‌شود. یکی از عواملی که در اختلافات زندگی زوجین بسیار تاثیرگذار است، دخالت مادر آقا است. این اختلاف زمانی پر رنگ می‌شود که پسر بیش از اندازه به مادرش وابسته باشد.

وی اظهار کرد: فرق بین دلبستگی و وابستگی را باید دانست. دلبسته به کسی می‌گویند که اگر افراد امینشان از آن‌ها دور شوند، ممکن است که دلتنگشان شوند، ولی رفتار‌های ناسالم و نادرست از خودشان بروز نمی‌دهند. آدم مستقلی هستند که اطرافیانشان، افراد مهم زندگیشان مثل پدر و مادر و همسران وفرزندان را دوست دارند و به اصطلاح آویزان آن‌ها نیستند.

رزم خواه ادامه داد: اما وابستگی به این شکل نیست، وابستگی شیوه برخوردی ناسالم در افراد ایجاد می‌کند. افرادی که وابسته هستند نمی‌دانند که با دوری و جدایی چگونه کنار بیایند و چه رفتاری کنند. برای رفع نیازهایشان حتما به کسانی نیاز دارند که به جای آنها تصمیم بگیرند، زندگی کنند، فکر کنند و آدم مستقلی نیستند.

وی تاکید کرد: از طرفی، رابطه عاطفی قویِ یک آقا با مادرش اگر به اندازه و کاملا درست و منطقی شکل گرفته باشد می‌تواند یک ویژگی مطلوب برای آقا تلقی شود. به دلیل اینکه می‌تواتد کیفیت رابطه را با همسرش مطلوب کند و برای همسرش تاثیر مثبت بگذارد. اما گاهی اوقات این رابطه عاطفی مرز را رد می‌کند و به وابستگی بیش از حد تبدیل می‌شود.

وی افزود: زمانی که از زندگی مشترکشان می‌گذرد خانم متوجه می‌شود، که همه مسائل زندگی شخصیش را همسرش با مادرش در میان میگذارد، آقا بدون اطلاع از مادرش هیچ کاری انجام نمی‌دهد، مادر آقا اگر راضی نباشد هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. درواقع اولویت زندگی این مردان، مادرشان است و متوجه این نیستند که اولویت در زندگی مشترک، همسر است. این امر موجب ناراحتی خانم‌ها می‌شود و مشکلات متعددی ایجاد می‌شود.

وی افزود: اگر شخصی به بلوغ عاطفی و استقلال روانی رسیده باشد و به اصطلاح بند ناف عاطفیش را به موقع از مادرش جدا کرده باشد، در عین اینکه یک فرزند خوب برای مادرش باشد، هم زمان می‌تواند یک همسر خوب برای خانمش باشد و توجهاتش به شیوه ای نباشد که احساس منفی برای همسرش ایجاد کند. البته این موضوع نیازمند این است که هم همسر و هم مادر هردوی آن‌ها هم به این درک رسیده باشند، پسر را در شرایطی قرار ندهند که مدام مجبور به انتخاب بین این دو نفر باشد.

این روانشناس خانواده گفت: متاسفانه عروس‌هایی هستند که حتی آن ارتباط حداقلی را با مادر همسر به عنوان یک چالش می‌بینند و با آن برخورد می‌کنند و نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند. این موضوع نشان دهنده عدم بلوغ آن عروس خانم است. خیلی به وابستگی مرد به مادرش ارتباطی ندارد.

وی گفت: شیوه صحیح ارتباط با خانواده همسر یکی از موارد مهم برای شکل گیری یک ازدواج موفق می‌باشد.

وی در ادامه گفت: توصیه ایی که برای نحوه برخورد صحیح و مدیریت شده داریم این است که عروس خانم‌ها، مادر همسر خودشان را دوست داشته باشند و اگر واقعا همسرشان را دوست دارند خیلی عالی است که بتوانند یک رابطه خوبی را با مادر همسرشان برقرار کنند.

رزم خواه اظهار کرد: سعی نکنند که با همسرشان ناراحتی و دعوا و خشونت ایجاد کنند که پسر مجبور باشد بین مادر و همسر یکی را انتخاب کنند.

وی افزود: سعی کنند با روش‌های زنانه هم همسر خودشان را جذب کنند و هم در عین حال، رابطه‌شان را با مادر همسرشان مدیریت کنند.

رزم خواه گفت: بهترین توصیه و راه حل به عروس خانم‌ها این است که ارتباطشان را با مادر همسرشان بهبود بدهند. از اول با این ذهنیت و باور منفی که مادر همسرشان را دور کنند، وارد رابطه نشوند. شریک زندگی کسی هستید که مادر، پدر، خواهر، برادر دارد. همانطور که خانواده خودتان مهم و عزیز است برای همسرتان هم این موضوع صدق می‌کند. باید یاد بگیرد که این تعادل را در زندگیتان برقرار کنید.

آقایانی که مشکل وابستگی را دارند، باید حضوری به روانشناس مراجعه کنند، تا علت وابستگی و اینکه به بلوغ عاطفی نرسیده اند مشخص شود. به این افراد کمک شود که تعادل را در زندگیشان ایجاد کنند. مشاور خانواده راهکار خیلی مناسبی در این زمینه به فرد می کند. با توجه به شرایطی که فرد دارد او می‌تواند مشاوره بدهد و از اختلافات بین زوجین جلوگیری شود.

پایان پام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا