محمدمهدی طهرانچی: دانشگاه آزاد برای اصلاح حوزه مهارتی آموزش عالی برنامه‌ای جامع دارد

انتشارات موفقیت‌شناسی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: واقعیت این است که آموزش عالی ما در حوزه تعلیم و تربیت دچار اختلال شده و یکی از بخش‌ها، حوزه مهارتی آموزش عالی است که دانشگاه آزاد اسلامی برنامه جامعی برای اصلاح آن دارد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا،‌ محمدمهدی طهرانچی در نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، به تشریح سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و افزود: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در محور «تربیت قوه عاقله و پرورش‌گر فضای انقلابی»، اصلاح نظام تعلیم و تربیت را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: تعریف ما از دانشگاه آزاد اسلامی، شبکه علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه است که دارای توزیع جغرافیایی گسترده منطقه‌ای و شهرپایه همراه با کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری است که به واسطه اقبال مردمی و حضور فعال و هوشمندانه شعب این دانشگاه در پهنه‌های جغرافیایی و اجتماعی سرزمینی و فراسرزمینی، فرصت‌های برابر در رشته‌های متنوع تحصیلی را برای اقشار مختلف اجتماعی فراهم می‌کند.

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این است که با کوچ معکوس اساتید به محیط آموزشی و بازگشت آنها به محیط تعلیم و تربیت، نظام استاد شاگردی و شاگردپروری که جای خود را به محیط سازمانی و کاری داده، احیا کند. از این رو، با توجه به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در محور «تربیت قوه عاقله و پرورش‌گر فضای انقلابی»، اصلاح نظام تعلیم و تربیت را در دستورکار خود قرار داده است.

طهرانچی «پاسخگویی و حل مساله» و «کارآمدی و پایداری» را دو محور دیگر برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: این محورها در ۱۰ بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «ارتقای تربیت، اخلاق معنوی و هویتی»، «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین»، «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» گنجانده شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی باید متناسب با اقلیم هر منطقه از فرصت‌ها استفاده کرد. از این رو در کنار سند تحول و تعالی برای هر یک از استان‌ها، یک سند آمایش «اقتصادی اجتماعی» تهیه شده که در آن همه جوانب آموزش عالی در استان‌ها مورد تحلیل قرار گرفته تا براساس آن فعالیت واحدها را تدوین کرده و اقدام به باز تعریف رشته‌ها کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار سند آمایش «اقتصادی اجتماعی»، یک سند آمایش «فرهنگی اجتماعی» نیز برای هر استان تهیه شده تا براساس آسیب‌ها و معضلات اجتماعی هر یک از استان‌ها، «کاربست دانش» دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه بسته‌های مداخله‌ای و سیاستی به کمک شهرها آمده و به مسئولان شهری در رفع چالش‌ها و معضلات کمک کند.

دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال اخیر، در عملی کردن سند دانشگاه اسلامی، پیشرو بود

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه اکنون در دوره فرصت بی نظیری قرار داریم، گفت: مقام معظم رهبری امسال پیش از تشکیل دولت سیزدهم فرمودند که «راهکار برون‌رفت کشور از مشکلات، «دولت تحولی» است که هم معتقد به تحول باشد و هم از عناصر تحول‌آفرین استفاده کند.» اکنون دولتی انقلابی، مومن، معتقد به کار و آرمان های انقلاب اسلامی تشکیل شد. همچنین پس از تحولات در هیات موسس و هیات امنا و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد حضور افرادی مومن، انقلابی و پایبند به کار در این دانشگاه هستیم. هم‌اکنون دوره تلاقی این دو فرصت بی‌نظیر در کشور هستیم. 

وی با اشاره به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: در بحث مساله‌شناسی، مطالعات و تلاش های خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده و چشم‌انداز، برنامه های خرد و میان‌مدت در این دانشگاه تدوین شده که بخشی از آنها نیز ازجمله انضباط بخشی مالی، ساماندهی حوزه های آموزشی و پژوهشیبه ثمر رسیده است. تاکنون در مورد سند دانشگاه اسلامی کاری به جامعیت، عمومیت و شمول مطالعه که دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی خود انجام داده، صورت نگرفته و شاهد آن هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع سه ساله اخیر در این حوزه پیشرو بوده است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تدوین برنامه، گام اول است و دانشگاه آزاد اسلامی باید در عمل نیز نشان دهد که فضای این دانشگاه به مؤلفه های دانشگاه اسلامی نزدیک شده است. دانشگاه باید در فضای عمومی دانشجویی، استادی، کارمندی، مدیریتی، محتوای آموزشی، فرآیند پژوهشی و مساله‌محوری به مولفه های دانشگاه اسلامی توجه ویژه داشته باشد. البته دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مساله‌محور کردن پژوهش ها و گره زدن پژوهش به مسایل، داوری متمرکز جلسات دفاع دکتری و… اقدامات خوبی انجام داده است. این کارها باید سال ها پیش اتفاق می افتاد که اکنون به همت دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و باید نتایج آن را نشان داد تا دیگر مجموعه ها که تولیدکننده پایان‌نامه و پژوهش هستند، الگو بگیرند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا