دانشجویان محقق چالش‌های کشور را حل می‌کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، اگرچه دانشگاه‌ به‌عنوان نهاد مهم اجتماعی با چالش‌های متعددی ازجمله مشکلات مالی روبروست، اما همواره در زمینه‌های پژوهش، تحقیق و تولید علم پیشگام بوده‌ و نتایج قابل‌توجهی کسب که تحت عنوان نوآوری، محصول، پروژه، طرح و غیره در دولت‌های جهان مورداستفاده قرار گرفته‌ است.

پژوهش‌های دانشگاهی در کنار سایر نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها نقش بسیار مهمی در پیشرفت یک کشور ایفا می‌کنند، ازاین‌رو هرگز نباید اجازه داد برنامه‌های تحقیقاتی و آموزشی کاهش یابند یا در معرض خطر قرار گیرند. چیزی که ممکن است کمتر به چشم بیاید این است که اگر دانشگاهیان از تحقیق و پژوهش در مورد سؤالات سختی که برای آنها نیاز به پاسخ داریم محروم شوند، درواقع یک جامعه متضرر خواهد شد.

دانشگاه‌ها به‌طور منحصربه‌فرد مشکلات پیچیده‌ای که آینده جمعی ما به آنها بستگی دارد را کاوش و بررسی می‌کنند. آنها می‌توانند این کار را به روشی دقیق، اخلاقی، مشارکتی و پایدار انجام دهند. بررسی و بازنگری دقیق می‌تواند ذهنیت و سوگیری را شکل دهد.

سرمایه‌گذاری برای مقابله با مشکلات پیچیده غالباً فراتر از رغبت و حوصله برنامه یک شرکت است، ازاین‌رو دانشگاه‌ها می‌توانند پژوهش‌ها و تحقیقات خود را هرچقدر هم زمان‌بر باشد انجام دهند و راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات ارائه کنند.

بحران ویروس COVID-۱۹ ضرورت تجدیدنظر در رابطه دانشگاه‌ها با جامعه را تشدید کرده است. هر دانشگاهی باید با این سؤال مواجه شود که چرا یا در چه مواقعی پژوهش باید بر تدریس و افزایش مهارت کارجویان اولویت داشته باشد.

مزایای پژوهش‌های دانشگاهی

موتور اقتصادی

دانشگاه‌ها کانون‌های نوآوری و کارآفرینی هستند. پژوهش‌ها، تحقیقات و فناوری‌های دانشگاهی در همکاری با دولت و بخش خصوصی به پیشبرد مجموعه‌ای از صنایع حیاتی کمک می‌کند. دانشگاه‌ها مهارت‌های لازم را برای رقابت در محیط‌های کاری جهانی، به دانشجویان ارائه می‌دهند و خود کارفرمایان اصلی هستند.

جذب استعدادهای جهانی

دانشگاه‌ها توانایی فوق‌العاده‌ای در جذب استعدادهای جهانی به شهرها و کشورها دارند. درواقع با افزایش پژوهش و تحقیق و به ثمر نشستن آنها، رتبه دانشگاه در رتبه‌بندی بین‌المللی بالا رفته و این امر موجب می‌شود دانشجوها و استعدادهای جهانی جذب آن دانشگاه شوند. برای مثال بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، کشور انگلستان میزبان بیش از ۴۳۰ هزار دانشجوی بین‌المللی بود که بیش از ۲۵ میلیارد پوند برای اقتصاد این کشور درآمدزایی داشت.

ایجاد ارتباطات بین‌المللی

در جریان پژوهش و تحقیق دانشجویان ممکن است با سایر انجمن‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌های جهانی همکاری و تعامل کنند. درنتیجه یک ارتباط بین‌المللی شکل می‌گیرد که می‌تواند به ایجاد پیوندهای پایدار به شبکه‌های جهانی کمک کند. تحرکات آکادمیک و همکاری پژوهشی تعامل فکری و فرهنگی را گسترش می‌دهد و با این کار به توسعه روابط بین‌الملل نیز کمک می‌کند.

کمک به حل چالش‌های جامعه

دانشجویان می‌توانند با پژوهش و تحقیقات خود خدمات متفاوتی را به جامعه ارائه دهند. خدمات بهداشتی و درمانی، حل معضلات فرهنگی، صنعتی، فناوری، آلودگی هوا، بلایای طبیعی، بیکاری، منابع طبیعی، شیوع بیماری‌ها و غیره ازجمله حوزه‌هایی هستند که پژوهش و تحقیق درباره آنها می‌تواند مشکلات بزرگی را برای یک جامعه حل کند.

افزایش شهرت دانشگاه

جالب است بدانید برترین دانشگاه‌های ایالات‌متحده ازجمله دانشگاه کلمبیا، ام آی تی، استنفورد، هاروارد، دانشگاه برکلی و کالیفرنیا به دلیل تحقیقات و پژوهش‌های موفقیت‌آمیزی که در طول تاریخ انجام داده‌اند، معروف شده‌اند.

نوآوری‌های مهم حاصل از پژوهش و تحقیقات دانشگاهی

ممکن است پژوهش‌ها و تحقیقات آکادمیک سرگرم‌کننده باشند یا در ضرورت آن تردید وجود داشته باشد، اما واقعیت این است که محصولات برآمده از پژوهش‌های دانشگاهی زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، آن‌هم به روشی که ما حتی متوجه آن نیستیم.

از اینترنت گرفته تا تلویزیون، سوخت موشک، داروی انسولین و غیره، بسیاری از نوآوری‌های شگفت‌انگیز، محصولاتی هستند که توسط استادان و دانشجویان شاغل در دانشگاه‌های سراسر جهان ایجاد شده‌اند. برخی از این نوآوری‌ها جهان را تغییر داده‌اند و برخی جان انسان‌ها را نجات داده‌اند، اما همه آنها در طول دهه‌های گذشته تأثیر قابل‌توجهی روی زندگی داشته‌اند.

در ادامه چند مورد از نوآوری‌های مهمی که به لطف تلاش سخت دانشگاهیان و محققان دانشگاه‌ها و کالج‌های سراسر جهان ایجاد شده را مرور می‌کنیم.

جی‌پی‌اس

هر وقت از تلفن یا دستگاه GPS خود برای پیمایش استفاده می‌کنید، درواقع از تجربیات «ایوان گتینگ»، دانشجوی دانشگاه ام آی تی بهره می‌برید. او با استفاده از تحقیقات قبلی خود در زمینه رادار در آزمایشگاه تابش ام آی تی در طول جنگ جهانی دوم، اولین سیستم‌های GPS را توسعه داد.

تلویزیون

ریشه‌های توسعه تلویزیون به تحقیقات دانشگاهی برمی‌گردد. در سال ۱۸۸۴، «پل گوتلیب نیپکو»، یک دانشجوی آلمانی، اولین سیستم تلویزیون الکترومکانیکی را به ثبت رساند. این محصول پس از چند دهه که مخترعان و مهندسان زیادی روی آن مشارکت کردند، برای تجاری‌سازی آماده شد.

اینترنت

نوآوری‌های تحقیقاتی متعدد در دانشگاه‌ها به توسعه اینترنت کمک کرده است. به‌ویژه «تیم برنرز لی»، که وب Web را در سال ۱۹۸۹ در یک آزمایشگاه فیزیک ذرات اختراع کرده بود، این فناوری را برای توسعه کنسرسیوم وب جهان‌گستر (World Wide Web Consortium) به دانشگاه ام آی تی آورد. این گروه استانداردهای فنی وب‌سایت‌ها، مرورگرها و دستگاه‌ها را ایجاد کرده و به زمینه اتصال جهانی کمک کردند. البته این یک واقعیت است که برنرز لی هرگز ثبت اختراع WWW را به نام خود نکرد.

سوخت موشک

گرچه «رابرت اچ گادارد» به خاطر تحقیقاتش در طول زندگی مورد تمسخر قرار می‌گرفت، اما بدون کار و تلاش او هرگز توسعه صنعت فضایی شکل نمی‌گرفت. وی اولین موشک با سوخت مایع را در سال ۱۹۱۴ در دانشگاه کلارک در ماساچوست تولید کرد.

انسولین به‌عنوان درمانی برای دیابت

بسیاری از بیماران دیابتی به لطف کارهای اولیه «فردریک بانتینگ» و «چارلز بست» امروز زندگی سالم دارند. این دو متوجه شدند که می‌توان انسولین را از نمونه‌های پانکراس استخراج کرد و به‌عنوان یک درمان دیابت به بیماران تزریق کرد. این پژوهش در دانشگاه تورنتو در سال ۱۹۲۲ موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

واکسن آنفلوانزا

واکسن هموفیلوس آنفولانزا نوع بی، نوعی واکسن است که از بدن در برابر باکتری‌های نوع Hib محافظت می‌کند. این واکسن از تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه روچستر حاصل‌شده است.

سی‌تی‌اسکن

دستگاه ایکس ری سی‌تی‌اسکن توسط «رابرت اس. لدلی»، محقق دانشگاه جورج تاون، در سال ۱۹۷۳ ثبت اختراع شد. این اولین دستگاه سی‌تی‌اسکن تمام بدن بود و به‌سرعت توسط شرکت Pfizer تولید انبوه شد.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا