مریم جلالی: دانش‌بنیان‌ها در برنامه هفتم توسعه به صنایع دستی کمک کنند

انتشارات موفقیت‌شناسی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، با ابراز خرسندی از تاکید سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم توسعه بر ترویج صنایع دستی، خواستار توجه فعالان صنایع دانش‌بنیان‌ به صنایع دستی و هنرهای سنتی شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده بود به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.

این سیاست‌ها در هفت سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در ۲۶ بند تنظیم شده و اولویت اصلی آن  از نگاه رهبر معظم انقلاب  «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابلاغیه خود تأکید فرمودند که این سیاست‌ها باید بنیان تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم قرار بگیرد تا با اجرای دقیق و مسؤولانه این برنامه، گامی دیگر در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.

بند هفدهم از سر فصل «فرهنگی و اجتماعی» این ابلاغیه بر «توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی»  تأکید دارد. این نکته که رهبر انقلاب از بین انبوهی از مفاهیم فرهنگی و هنری و رشته‌های مختلف این عرصه، یک بند اختصاصی از سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسه را به صنایع دستی اختصاص داده‌اند، نشان‌دهنده اهمیت این رکن مهم صنایع فرهنگی  در روند توسعه کشور است. در نتیجه، لازم است برنامه‌ریزان و مجریان برنامه هفتم توسعه نیز نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

در همین ارتباط، مریم جلالی معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به محوریت پیشرفت اقتصادی، عدالت و تأکید بر نقش نهاد خانواده در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری افزود: این سه مقوله با موضوع صنایع دستی ارتباطی مستقیم دارند. تقویت صنایع دستی شاه‌کلید حل انسداد اقتصادی است، چون خلق ثروت می‌کند و ارزآوری بالایی دارد. ضمن این که فعالان صنایع دستی با سرمایه‌گذاری اندک و در زمانی کم سود بالایی دریافت می‌کنند. از سوی دیگر، زمینه‌های برقرای عدالت توزیعی نیز در آن فراهم است چراکه بسیاری از هنرمندان و تولیدکنندگان این رشته در شهرها و روستاهای دور از مرکز هستند و نیاز به برنامه‌ریزی و تدبیرهای عدالت‌محور دارند.

جلالی اظهار کرد: صنایع دستی ازجمله فعالیت‌هایی است که هسته اصلی آن در طول تاریخ با خانواده و فعالیت‌های خانوادگی پیوندخورده و هم اکنون نیز بخش قابل‌توجهی از فعالان این عرصه در کارگاه‌های خانگی و یا کارگاه‌هایی که محوریت آنها اعضای یک خانواده یا فامیل هستند فعالیت می‌کنند. ضمن این که گسترش فعالیت‌های تولیدی به ویژه در شهرهای کوچک، علاوه بر اشتغال‌زایی مانع از بروز آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و خشونت‌های خانوادگی شده و در نهایت تولید امنیت می‌کند.

وی عنوان کرد: من از تدبیر مقام معظم رهبری برای توجه به این بخش مهم تشکر می‌کنم. البته این توجه، مسئولیت ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بالا می‌برد. به هر حال هر سه بخشی که در عنوان این وزارتخانه آمده، از ارکان صنایع فرهنگی واقتصاد فرهنگ هستند. تقویت این سه حوزه، افزایش شتاب پیشرفت اقتصادی و فناوری را هم به دنبال دارد که در این ابلاغیه هم مورد توجه رهبر انقلاب قرار داشته است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در برنامه ششم توسعه (مصوب مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۱۳۹۵) توجه چندانی به دو حوزه مهم میراث فرهنگی و صنایع دستی نشده بود که در همان زمان هم مسئولان سازمان میراث فرهنگی به آن اعتراض داشتند. خوشحالم که ان‌شاالله با تأکید مقام معظم رهبری این موضوع به صورت ویژه موردتوجه متولیان تدوین برنامه هفتم قرار خواهد گرفت. ما نیز در مقام مجری این برنامه‌ها، در مسیر تکمیل زیست‌بوم اقتصاد فرهنگ در حوزه صنایع دستی تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم  دو عرصه اقتصاد و هویت را به هم پیوند دهیم. 

جلالی افزود: صنایع دستی نباید زیر سایه صنایع دانش‌بنیان و فناوری‌های نو کم‌رنگ شوند. اتفاقاً باید در برنامه هفتم توسعه، صنایع دانش‌بنیان به کمک صنایع دستی بیایند چراکه این حوزه، هویت‌بنیان‌ترین صنعت در بین صنایع کشور است. صنایع دستی برونداد سلیقه، هنر و خرد ایرانی است و شما در هر طرح و نقشی نشانی از هویت ایرانی را می‌بینید.

وی در پاسخ به این پرسش که پس از تصویب برنامه هفتم توسعه و ابلاغ آن برای اجرا، وزارت میراث فرهنگی چه سیاست‌هایی برای ترویج صنایع دستی مورد تأکید رهبر انقلاب خواهد داشت نیز گفت: ترویج صنایع دستی زمانی عملیاتی می‌شود که محصولات صنایع دستی  وارد متن فرهنگ، جامعه و زندگی ما شود. به عبارت دیگر صنایع دستی به «صنایع زیستی» تبدیل شده ومحصولات آن از ویترین‌ها بیرون بیایند. از طرف دیگر برنامه‌هایی را هم برای تقویت صادرات این محصولات و تقویت دیپلماسی فرهنگی داریم که البته این بخش نیازمند هم کاری سایر نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط است.

جلالی افزود: در همین راستا، دو برنامه شاخص داریم که در حال اجرا هست و ان شاالله با تصویب برنامه هفتم توسعه نیز با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. با طرح «هرخانه یک کارگاه و هر شهر یک بازار» توسعه مهارت هنرمندان و فعالان اقتصادی صنایع دستی را دنبال می‌کنیم. در این راستا، برای همه حلقه‌های زنجیره تأمین و خلق ارزش در صنایع دستی برنامه داریم. از سوی دیگر پروژه «صدبازار» را هم داریم که البته این جا واژه «صد» مخفف صنایع دستی است و این پروژه هم در حال عملیاتی‌شدن است که البته جزئیات بیشتری از این دو  طرح را در آینده  اعلام خواهیم کرد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا