بومی‌سازی دستگاه ویدئو چک ورزشی

انتشارات موفقیت‌شناسی

تولید بومی سیستم ویدئوچک (بازبینی تصاویر) ورزشی در رشته والیبال و بسکتبال به همت یک شرکت خلاق فناور رقم خورده و این سیستم در رشته فوتبال نیز در مرحله آزمایش قرار دارد و کاربرد آن در فوتبال کشور، دستاورد مهم و قابل توجهی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، یکی از دغدغه‌ها و رؤیاهای اهالی ورزش، وجود سیستم ویدئوچک (بازبینی تصاویر) ورزشی بوده تا طی آن، امکان تصحیح خطاهای احتمالی تیم داوری فراهم شود. این دغدغه البته به شکل پررنگ‌تری خود را در ورزش فوتبال نشان می‌دهد. 

سعید محمدی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده سیستم ویدئوچک در خصوص نحوه عملکرد این سیستم، گفت: سیستم ویدئوچک برای بازبینی تصاویر در مسابقات ورزشی مختلف کاربرد داشته و به نوعی یکی از اعضای تیم داوری در مسابقات محسوب می‌شود و به داوران برای تصحیح رأی اشتباهشان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت ما، یکی از چهار شرکت تولیدکننده این سیستم در جهان است و در قاره آسیا هیچ رقیبی ندارد و در کنار ما، شرکت‌های Genius Sport و Hawk-Eye از انگلیس و شرکت TDS از لهستان، از تولیدکنندگان این نوع از سیستم‌های ویدئوچک به شمار می‌آیند و نکته قابل توجه این است که این شرکت‌ها به علت تحریم، به ایران فروشی ارائه نمی‌کنند و ما با تولید بومی این محصول عملا کشور را در این حوزه خودکفا کرده‌ایم.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه از این نوع از سیستم ویدئوچک در ایران، تنها یک نمونه در کشور موجود است، گفت: تنها سیستم ویدئوچکی که در حال حاضر، در کشور وجود دارد، سیستمی است که توسط فدراسیون والیبال در سال ۲۰۱۴ از شرکت Data Project ایتالیا خریداری شده که سالیانه مبلغ ۶ هزار یورو بابت حق لایسنس از ایران دریافت می‌کند و گفتنی است که این شرکت ایتالیایی بعدا زیر مجموعه شرکت Genius Sport انگلیس قرار گرفت.

محمدی در خصوص قیمت تمام شده این محصول اظهار کرد: تولید بومی این سیستم، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت، چراکه هزینه تمام شده تولید آن تقریبا نصف قیمت سیستم‌های اروپایی است و در عین حال، همان کیفیت را ارائه می‌کند، دوربین‌های این سیستم، ساخت آلمان است و رقبای خارجی هم از همین برند آلمانی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از مسائل مالی و هزینه تمام شده، دیگر مزیت این سیستم در مقایسه با نمونه‌های خارجی، دسترس پذیری راحت‌تر آن است و تنها شامل یک دستگاه کامپیوتر می‌شود، این در حالی است که نمونه مشابه آن از یک سیستم مرکزی و دو server تشکیل شده است که این امر، دسترس پذیری و حمل این سیستم را دشوارتر می‌کند، مضاف بر اینکه تمام زبان‌های دنیا را هم پوشش می‌دهد.

محمدی، همچنین با بیان اینکه امسال توانستیم برای اولین بار به صادرات سیستم ویدئوچک ورود کنیم، گفت: تیم ما برای نصب سیستم ویدئوچک اواخر هفته راهی کشور بحرین می‌شود و به جز بحرین با مشتری‌های دیگری از سایر کشورها هم برای صادر کردن این محصول در حال مذاکره هستیم.

وی ادامه داد: این محصول، از تاییدیه شرکت خلاق برخوردار است و سابقه فروش و اجاره سیستم در مسابقات والیبال و بسکتبال را در کارنامه خود دارد و در جام ملت‌های آسیا که در ارومیه برگزار شد، مورد استفاده قرار گرفت، البته علیرغم اینکه شاخه اصلی فعالیت این سیستم، در سال‌های گذشته در ورزش والیبال بوده، با این حال در ورزش فوتبال هم مورد آزمایش قرار گرفته است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، محمدی افزود: تا به حال هیچ درخواستی برای حمایت مالی از هیچ نهادی نداشتیم و حمایتی هم نشدیم، اما از سوی مهندس مسعود حسنلو، دبیر توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، حمایت صادقانه‌ای از ما انجام شد و راهنمایی‌های او برای ما بسیار رهگشا بود.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا