5 روش غیر متعارف برای نشان دادن رهبری فراگیر

فراگیر بودن هرگز به اندازه امروز اهمیت نداشته است. بر اساس بررسیهای انجامشده توسط هاروارد بیزینس ریویو، سازمانهای فراگیر 73 درصد بیشتر احتمال دارد که از درآمد نوآوری بهرهمند شوند، 70 درصد بیشتر احتمال دارد که بازارهای جدید را تصاحب کنند، تا 50 درصد بیشتر احتمال دارد که تصمیمهای بهتری بگیرند و تا 36 درصد بیشتر احتمال دارد که سودآوری متوسط بالاتری داشته باشند. رهبران فراگیر برای ایجاد و تداوم شمولیت در سازمانها حیاتی هستند. علاوه بر این، آنها به جذب و حفظ استعدادهای برتر کمک میکنند، نتایج بهتری به دست میآورند و با نرخهای بالاتر نوآوری مرتبط هستند.
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از فوربس، به زبان ساده، رهبری فراگیر به معنای اطمینان از این است که همه اعضای تیم احساس کنند دیده میشوند، شنیده میشوند، مورد احترام هستند و به آنها تعلق دارد. اگرچه این مفهوم به نظر ساده میرسد، اما تعداد بسیار کمی از مکانهای کاری از مزیت رقابتی کامل رهبری فراگیر بهرهمند شدهاند. اغلب، رهبران در ارزیابی شایستگی فراگیر خود نسبت به نحوه درک کارکنانشان از خود، دچار اشتباه میشوند.
در تحقیقاتم در زمینه اتحاد و رهبری فراگیر، پنج راه کلیدی برای نشان دادن رهبری فراگیر شناسایی کردهام. این استراتژیها را برای تقویت مهارتهای رهبری فراگیر خود در نظر بگیرید:
- داستان خود را به اشتراک بگذارید و دیگران را دعوت کنید تا داستانهای خود را نیز بیان کنند. داستانها یکی از ابتداییترین تکنیکها برای ایجاد روابط انسانی هستند. اجداد ما در شبها دور آتش نشسته و داستان میگفتند تا تکنیکهای بقا را منتقل کنند. مطالعات نشان میدهد که داستانها تا 22 برابر بیشتر از واقعیتها و ارقام در مغز ما باقی میمانند. وقتی داستان فردی را میدانیم، میتوانیم با او همدلی کنیم و بهتر با او ارتباط برقرار کنیم: از کجا آمدهاند، اکنون در کجا قرار دارند و به کجا میخواهند بروند. من اغلب کارگاههایی را برگزار میکنم که در آن مردم داستانهایشان را درباره چگونگی شروع حرفهشان، اینکه امروز خود را چگونه میبینند و آرزوهای شغلیشان به اشتراک میگذارند. این تجربه فوقالعاده جذاب است و میتوانید تمرین را متناسب با محیط و فرهنگ تیم تنظیم کنید.
- بیشتر پیادهروی کنید و صحبت کنید. بسیاری از مردم از جلسات انفرادی یا تیمی خود میترسند، بهویژه اگر این جلسات تعاملی یا فراگیر نباشند. یکی از راههای افزایش تعامل، حرکت دادن بدن است. وقتی بدن خود را حرکت میدهیم، تمایل بیشتری به خلاقیت و ذهن باز داریم. راه رفتن با کسی نشان میدهد که شما در یک سمت هستید و در یک جهت حرکت میکنید که این همسویی بیشتری ایجاد میکند. همچنین، راه رفتن و صحبت کردن، مانع فیزیکی نگاه کردن به یکدیگر بر روی صفحه نمایش یا در مقابل مانعی مانند میز را از بین میبرد و به دعوت از خلاقیت و مشارکت بیشتر کمک میکند. حتی اگر تیم شما از نظر فیزیکی کنار هم نباشد، میتوانید پیادهروی و صحبت تلفنی انجام دهید که نتایج مشابهی به همراه خواهد داشت. من و مربیم در طول بیماری همهگیر شروع به پیادهروی و صحبت کردیم و به جای برگزاری یک جلسه رسمی، به این روش ادامه دادیم. متوجه شدم که در این حالت، به جای ملاقات در یک دفتر، ایدههای خلاقانهتری داریم و هماهنگی بیشتری برقرار میشود.
- از مردم بپرسید که چه میخواهند. این سؤال ممکن است دلهرهآور به نظر برسد، زیرا ممکن است ابزار مناسبی برای برآورده کردن خواستههای افراد در تیم خود نداشته باشید. اما تحقیقات نشان میدهد که صرفاً پرسیدن این سؤال میتواند ارتباط و گنجاندن را تسهیل کند. هر فرد انگیزههای متفاوتی دارد و ندانستن این انگیزهها میتواند شما را در معرض خطر برقراری ارتباطی قرار دهد که برای او فراگیر نیست. با پرسیدن اینکه مردم چه میخواهند، میتوانید انگیزههای آنها را بهتر درک کنید. این خواستهها ممکن است شامل پول، انعطافپذیری، وقت برای خانواده، مراقبتهای بهداشتی، زمان معنوی یا سایر سرگرمیها باشد. در اوایل دریافت گواهینامه مربیگری، درباره این تمرین یاد گرفتم که از مردم در جنبههای مختلف زندگیشان، از شغل و مالی گرفته تا سلامتی و خواستههای معنوی، بپرسم که چه میخواهند. اگرچه ممکن است این سؤالها غیرحرفهای به نظر برسند، اما من متوجه شدم که مردم تمایل دارند تمام ابعاد انسانی خود را به کار بگیرند و نشناختن جنبههای شخصی فرد باعث میشود که نتوانید او را بهطور کامل و حرفهای بشناسید.
- حضور کامل داشته باشید. این نکته ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما حتی بهترین رهبران نیز گاهی اوقات حواسشان پرت میشود. با توجه به تلفنها، اعلانها و ایمیلهایی که به طور مداوم مکالمات ما را مختل میکنند، به راحتی میتوان از جلب توجه کامل به فردی دور شد. هر وسوسهای که وجود دارد، راهی برای ایجاد مانع در برابر آن پیدا کنید و به طور کامل حضور داشته باشید. قبل از اینکه با کسی درگیر شوید، یک مانترا داشته باشید که شما را به حضور کامل ترغیب کند. با حضور تماموقت خود از دیگران بخواهید که متقابلاً همین کار را انجام دهند. قوانین اساسی یا انتظارات تیمی را درباره آنچه که حضور کامل به نظر میرسد، تعیین کنید. به عنوان رهبرانی فراگیر، مهم است که الگویی برای دیگران باشید و نشان دهید که حضور کامل چگونه باید باشد. وقتی تیم شما ببیند که شما به اندازه کافی برای حضور کامل اهمیت قائل هستید، احتمالاً احساس خواهند کرد که کاملاً دیده و شنیده میشوند و به آنها تعلق دارد.
- خودآگاهی خود را بهبود بخشید. یکی از راههای به ظاهر واضح و در عین حال غیرمتعارف برای نشان دادن رهبری فراگیر، شناخت واقعی خود است. تحقیقات Tasha Eurich نشان میدهد که 85٪ از مردم معتقدند که خودآگاه هستند، در حالی که تنها 10٪ تا 15٪ از افراد مورد مطالعه واقعاً با معیارهای خودآگاهی مطابقت دارند. آگاهی از خود، کیفیت جذابی است که برای افرادی که به دنبال شمول هستند، اهمیت دارد و به عنوان یک رهبر فراگیر، مزیت رقابتی محسوب میشود. برای بهبود خودآگاهیتان، میتوانید ارزیابی کنید، از افرادی که به شما اهمیت میدهند بخواهید بازخورد دهند یا درباره رفتارها و ارزشهای کلیدی خود تأمل کنید.
رهبری فراگیر برای جذب و حفظ استعدادهای برتر، تولید نتایج بهتر و پرورش نوآوری بسیار حائز اهمیت است. پنج استراتژی کلیدی برای تقویت رهبری فراگیر عبارتند از: به اشتراک گذاشتن داستانها، پیادهروی و گفتگو، پرسیدن از مردم درباره خواستههایشان، حضور کامل در لحظه و بهبود خودآگاهی. رهبران فراگیر محیطی را ایجاد میکنند که در آن همه احساس میکنند دیده میشوند، شنیده میشوند و مورد احترام و تعلق قرار دارند.
انتهای پیام/