برند رویان به خارج می‌رود / مشارکت رویان در مراکز جدید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، دکتر عبدالحسین شاهوردی با اشاره به دستاوردهای محققان در عرصه سلول بنیادی بعد از انقلاب اظهار کرد: ما در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی مسیری را انتخاب کردیم که نیاز جامعه بود و در صدد برآمدیم تا در راستای رفع این نیاز جامعه پاسخ علمی توسط تیم‌های علمی داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه در واقع باید یک ساختاری در زمینه سلول بنیادی شکل می‌گرفت، گفت: ابتدا در قالب مؤسسه، بعد در قالب مرکز تحقیقات و به دنبال آن پژوهشکده، سپس امروز پژوهشگاهی را در کشورمان در زمینه سلول بنیادی و مباحث بیوتکنولوژی می‌بینیم که علاوه بر ارائه خدمات به تربیت نیروهای انسانی نیز توجه می‌کند.

وی ضمن گرامیداشت یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان گفت: در واقع برای پاسخ به نیازهای جامعه در زمینه سلول بنیادی قدم‌هایی را در پژوهشگاه رویان برداشتیم و در این مسیر به تمام جوانب توجهات کافی داشتیم.

وی با اشاره به یکی از اقدامات رویان گفت: یکی از نیازهای جامعه تربیت نیروی انسانی و مجربی است که بتواند به طور تخصصی پاسخگوی نیازهای جامعه باشد؛ در این زمینه‌ها اتفاقات خوبی افتاده که تعداد زیاد دانشجویان دوره دکتری و فوق لیسانس گواه بر این موضوع است؛ این دانشجویان پایان‌نامه‌هایشان را در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گذراندند و با تجربه‌ای که به دست آوردند توانستند وارد بازار کار شوند و ارائه خدمت کنند.

شاهوردی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به هزار دانشجو پروژه‌های خود را در قالب پایان نامه در رویان گذرانده‌اند، گفت: اعتقاد ما بر این است اگر دانشجویی می‌تواند مولد و کارآفرین باشد بیکار نمی‌نشیند و این موضوع در دانشجویان حوزه سلول بنیادی، پزشکی تولید مثل و ناباروری دیده می‌شود که در مراکز مختلف مرتبط مشغول به کار هستند و خدمات ارائه می‌کنند.

دانش‌هایی که بعد از انقلاب شکل گرفتند

شاهوردی با تاکید بر اینکه علاوه بر تربیت نیروی انسانی بعد از شکل‌گیری پژوهشگاه رویان، استفاده از دستاوردهای این حوزه نیز اولویت‌های ما بود، گفت: دانش سلول بنیادی، پزشکی تولید مثل و ناباروری، همچنین مباحث بیوتکنولوژی از دانش‌هایی هستند که عمر موثرشان حدود ۴ دهه است و این همزمانی با انقلاب ما بوده؛ خوشحالیم که همپای دنیا به موقع حرکت کردیم و تک بعدی پیش نرفتیم.

به گفته رئیس پژوهشگاه رویان، شاید در عرصه‌های مختلف «خدمات تخصصی» نیازمان بوده اما در کنار اینها به موضوعات ایجاد زیرساخت، چاپ نتایج کار در قالب کتاب، مجلات، مقالات، تربیت نیروهای انسانی و ارائه خدمات و… نیز توجه کرده‌ایم.

وی افزود: ماحصل چاپ مقالات در مجلات معتبر این است که نام جمهوری اسلامی ایران بین کشورهای منطقه صاحب دانش روشن‌تر و شفاف‌تر می‌شود و این باعث افتخار است؛ یکی از نتایج این اقدامات پژوهشگران در حوزه سلول بنیادی این است که به وضوح تغییر نگاه به ایران را در سطح جهانی می‌بینیم.

وی افزود: همچنین برخی کشورها در برابر پیشرفت‌های ایران واکنش نشان می‌دهند و ابراز تمایل می‌کنند که برای بعضی دانش‌ها بهتر است با ایران تعامل کنیم.

پژوهشگاه رویان در بین ۱۰ مرکز پزشکی تولید مثل و ناباروری

شاهوردی در خصوص جایگاه ایران در زمینه درمان ناباروری خصوصاً ناباروری مردان گفت: پژوهشگاه رویان در ۱۰ مرکز برتر دنیا نهمین مرکز در حوزه ناباروری مردان از نظر تولید دانش و اثرگذار؛ شناخته شده است که تنها ۶ مرکز امریکایی هستند.

وی در خصوص جایگاه ایران در عرصه سلول بنیادی و دانش پزشکی تولید مثل و ناباروری گفت: ما از کشورهای پیشرو در این عرصه‌ها هستیم؛ انجمن بین المللی سلول بنیادی بر اساس چندین شاخص مشخص کرده که ایران از جمله کشورهای تأثیر گذار در این عرصه‌ها است و همواره در منطقه حرف اول را در حوزه پزشکی تولید مثل، درمان ناباروری و سلول بنیادی می‌زند.

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه فقط پژوهشگاه رویان نیست که در زمینه سلول بنیادی، پزشکی تولید مثل و ناباروری فعالیت می‌کند، گفت: ما در کشورمان مراکز خوب دیگری داریم که چنین خدماتی را ارائه می‌دهند.

تلاش برای ارتقای رتبه ایران در عرصه سلول بنیادی و پزشکی بازساختی

وی با اشاره به برنامه‌های رویان برای ارتقا رتبه در عرصه سلول بنیادی، پزشکی بازساختی گفت: ارتقا این رتبه در برنامه‌ها و استراتژی‌های دوم پژوهشگاه با توجه به نگاه و رویکرد جدید مد نظر است و بنا داریم مشارکت بیشتری با سایر کشورها داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه درصد زیادی از مقالاتی که در این عرصه‌ها به چاپ می‌رسد مربوط به پژوهشگاه رویان است، گفت: اما تمام تلاش محققان این حوزه بر پرچمداری و جلودار بودن نام ایران در بین سایر کشورهاست.

ایجاد ۷۰ مرکز درمان ناباروری در کشور بعد از انقلاب

شاهوردی با بیان اینکه یک زمانی بیماران برای درمان ناباروری به خارج از کشور می‌رفتند اما امروز در کشور درمان می‌شوند، گفت: اکنون در مرحله‌ای هستیم که بیماران خارجی به خصوص مسلمان برای درمان به کشور ما می‌آیند.

شاهوردی با بیان اینکه ۷۰ مرکز درمان ناباروری در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این بدان معناست که در هر استان یک الی چند مرکز ناباروری داریم که همه بعد از انقلاب شکل گرفتند.

برند رویان به خارج می‌رود / ‏مشارکت‬ رویان در مراکز جدید

شاهوردی با بیان اینکه خیلی از کشورها هستند که راغب به مشارکت با پژوهشگاه رویان هستند، گفت: کشورهایی در منطقه آسیا (آسیای شرقی)، برخی کشورهای آفریقایی تمایل دارند با کشور ما مشارکت کنند؛ شرایط برای مشارکت این بوده که برند رویان به این کشورها برود و مباحث ناباروری و بحث‌های تحقیقاتی همانند پژوهشگاه رویان در ایران دنبال شود.

وی با بیان اینکه با برخی کشورهای اسلامی منطقه به خصوص کشورهای آفریقایی تعاملاتی داشتیم و قراردادهایی منعقد شده گفت: به عنوان قدم اول قراردادهایی منعقد شده و امیدواریم در برنامه دوم پژوهشگاه رویان و در سال ۱۴۰۰ در یک الی دو کشور تعامل و ارتباط ارائه خدمات تخصصی و آموزشی پژوهشی داشته باشیم و برند رویان با همین رویکردها پیش برود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا