نشانه‌های بروز افسردگی/ رابطه استرس و پرخاشگری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، صدیقه رستمی، اظهار داشت: ارتباط جرأت مندانه، به گونه‌ای است که در آن فرد احساساتش را به راحتی ابراز کرده و از این طریق به اهداف و مقاصد خود می‌رسد، بدون اینکه حق کسی ضایع شود.

وی ادامه داد: جرأت مندی همچنین شامل دفاع فرد از حقوق خود، به شکلی که حقوق دیگران پایمال نشود، است.

رستمی تصریح کرد: عواملی همچون نوع باور، افکار، رفتار کلامی و غیرکلامی و احساساتی که فرد تجربه می‌کند منجر به انتخاب سبک ارتباط افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جرأت مندی با پرخاشگری متفاوت است، افزود: افراد پرخاشگر، ذهنی بسته دارند و اجازه نمی‌دهند اطلاعات جدید و تازه ای وارد ذهن آنها شود، این افراد شنوندگان ضعیفی هستند، در دیدن نقطه نظرات دیگران دچار مشکل هستند، مدام حرف و کارهای دیگران را قطع می‌کنند، در رفتار خودشان دیگران را تحقیر می‌کنند و به صورت کلامی، فیزیکی و یا عاطفی به دیگران حمله می‌کنند.

این مشاور خانواده ادامه داد: افراد پرخاشگر برخلاف افراد جرأت مند در رفتارهای کلامی و غیرکلامی خود، لحن صدایشان انتقادی و بلند است، از کلمه باید زیاد استفاده می‌کند و از موضع برنده و بازنده با هر چیزی برخورد می‌کند.

رستمی گفت: نکته مهم اینکه افراد پرخاشگر در درجه اول و با گذشت زمان به خود آسیب می‌زنند چرا که احساساتی مانند خشم، عصبانیت، ناکامی و بی طاقتی در آنها شکل می‌گیرد و این احساسات منفی می‌تواند هم بر جسم و هم بر روان آنها اثرات مخربی برجای گذارد.

وی تصریح کرد: اگر افراد رفتار جرأت مندانه را در خود تقویت نکنند، مشکلاتی مانند عصبانیت از خود، درماندگی و ناامیدی، احساس عدم کنترل در زندگی در آنها ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به افسردگی شود.

این روان‌شناس بالینی و مشاور خانواده اضافه کرد: عصبانیت از دیگران و احساس اینکه آنها مرا کنترل کرده یا از من سوءاستفاده می‌کنند باعث رنجش و دلخوری او از دیگران می‌شود، در بسیاری از موقعیت‌هایی که فرد نمی‌تواند به خواسته خود برسد، دچار ناکامی می‌شود.

وی ادامه داد: به علت عدم ابراز خشم به شیوه‌ای مناسب، این خشم انباشته می‌شود و در مواردی به شکلی نامناسب و پرخاشگرانه ابراز می‌شود، ضعف در روابط بین فردی و ناتوانی در بیان احساسات مثبت و منفی باعث می‌شود طرف مقابل از خواسته‌ها و احساسات فرد اطلاعی نداشته و نتواند اقدامی برای حصول آنها انجام دهد.

رستمی افزود: مشکلات جسمانی از قبیل سردرد، زخم معده، فشار خون بالا که به دلیل تجربه استرس ایجاد می‌شود از دیگر مشکلات افراد پرخاشگر است.

این روان‌شناس بالینی گفت: والدین می‌توانند به عنوان الگویی برای فرزندانشان عمل کرده و سبک ارتباطی جرأت مندانه را به فرزندان خود منتقل کنند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا