وعده‌های مسئولان آموزش عالی برای سال 1400

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، نظام آموزش عالی ایران در سالی که گذشت با توجه به شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییرات زیادی شد، آموزش‌های حضوری تعطیل شده و وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای جلوگیری از وقفه و کاستی در فعالیت‌های آموزشی دانشجویان، آموزش مجازی را در دستور کار خود قرار دادند، برخی از تغییرات ایجاد شده تأثیرات زیادی در شیوه نامه و آئین نامه‌های دانشجویی داشت به طوری که شیوه نامه و آئین نامه‌های جدیدی تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که به گفته مسئولان آموزش عالی از سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهند شد، علاوه بر آئین نامه و شیوه نامه‌های مذکور وعده‌های دیگری نیز توسط مسئولان آموزش عالی در سال گذشته ارائه شد که در گزارش پیش رو به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سال ۱۴۰۰ با ضوابط خاص

منصور غلامی، وزیر علوم در سالی که گذشت درباره طرح ساماندهی آموزش عالی وعده داد: در طرح ساماندهی، بخش اصلاح پذیرش دانشجو در دوران تحصیلات تکمیلی با ضوابط خاص و ایجاد تغییراتی در آئین‌نامه‌ها به سمت کیفی‌گرایی حرکت می‌کند که از سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود.

ابلاغ آئین‌نامه ارتقا اعضای هیأت علمی تا اردیبهشت

وزیر علوم همچنین با اشاره به آئین‌نامه ارتقا اعضای هیأت علمی گفت: این آئین نامه تا اردیبهشت ۱۴۰۰ نهایی و ابلاغ می‌شود، نظرات و پیشنهادات باید تا قبل از پایان فروردین ارائه شود.

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی

سید احمدرضا پیش بین، معاون سابق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز سال گذشته از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به صورت محدود در برخی از رشته‌های پروژه محور این دانشگاه از سال ۱۴۰۰ خبر داده بود.

الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو ابلاغ شد

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم نیز از موافقت شورای گسترش و شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی با تصویب «الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو» خبر داد که به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ شده و از سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.

ابلاغ راهبرد جدید اخذ مجوز رشته- گرایش توسط دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین از موافقت شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با تصویب «راهبرد جدید اخذ مجوز رشته-گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: این آئین نامه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تعیین و اختصاص ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس الگوی مذکور از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قابل اجرا است.

اجرای نظام‌نامه آموزش الکترونیک

خاکی صدیق همچنین با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ دروس به صورت ترکیبی در دانشگاه‌ها ارائه خواهند شد از تصویب و ابلاغ نظامنامه آموزش الکترونیکی به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این نظام نامه از سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود.

اجرای آموزش‌های ترکیبی (حضوری – الکترونیکی) در سال جدید

معاون آموزشی وزارت علوم مهمترین برنامه این معاونت در سال ۱۴۰۰ را اجرای آموزش‌های ترکیبی (آموزش حضوری و الکترونیکی) عنوان کرد و افزود: آموزش‌های دانشگاهی در سال ۱۴۰۰ به صورت ترکیبی (حضوری و الکترونیکی) اجرا خواهد شد.

اعلام نتایج رتبه بندی داخلی دانشگاه‌ها

یکی دیگر از وعده‌های وزیر علوم برای سال جدید درباره نتایج رتبه‌بندی داخلی دانشگاه‌ها بود که وی در این باره گفت: قرار بود نتایج در اواخر اسفند سال ۹۹ اعلام شود ولی با تأخیری که در اعلام این رتبه بندی به وجود آمد اعلام رسمی نتایج آن به سال ۱۴۰۰ موکول شد.

کنکور در سال ۱۴۰۰ تغییر نمی‌کند

وی همچنین به داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ این اطمینان را داد که کنکور در سال ۱۴۰۰ مانند سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

وزیر علوم گفت: البته شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور سه سال بر روی یک مدل جدید برای نحوه برگزاری کنکور تلاش کردند که قرار است یک مدل ترکیبی در خصوص آزمون کنکور شکل بگیرد، اما این در حد پیشنهاد است و در سال ۱۴۰۱ به صورت یک مدل اجرا شود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا