ثبت املاک مسکونی در سامانه اسکان آغاز شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  ثبت نام در سامانه املاک و اسکان از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده است، گفت:  مالکان دو ماه فرصت دارند که ثبت نام خود را در سامانه ثبت املاک و اسکان انجام دهند.

او ادامه داد: تا دهم اردیبهشت ماه طبق زمان‌بندی که بر اساس کد ملی صورت می‌گیرد، متقاضیان می‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند.

ثبت اطلاعات مالکان در سامانه املاک و اسکان بر اساس کد ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  از دهم اردیبهشت ماه تا نوزدهم خرداد ماه تمام  سرپرست خانوارها  و متقاضیانی که ثبت نام خود را در آن بازه زمانی انجام نداده‌اند، می توانند این کار را  انجام دهند.

محمود زاده توضیح داد:  تمامی سرپرستان خانواده اعم از شهری و روستایی مالک، مستاجر و مالکان واحدهای مسکونی  باید در این سامانه ثبت نام کنند.

او اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این زمینه لازم است متقاضیان به آن توجه کنند آن است که این اقدام تنها در راستای ساماندهی حوزه مسکن کشوری  و همسو با قانون ساماندهی بازار مسکن است  و هیچ نفعی  جز ساماندهی بازار مسکن در آن وجود ندارد.

او تاکید کرد:  مالیات‌هایی که از  خانه‌های خالی اخذ می‌شود در راستای ساماندهی و ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن است و دولت  هدفی جز آن در این زمینه ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:  ثبت اطلاعات املاک در راستای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم است که  در ۵ آذرماه سال گذشته این قانون به تصویب مجلس رسید و مراحل ابلاغ آن طی شد.

او  با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح  شناسایی واحدهای خالی از سکنه از طریق  سامانه املاک و اسکان و هدف دوم هم  شناسایی محل سکونت خانوار و به نوعی اتصال کد ملی سرپرست خانوار و اعضای خانواده به کد پستی محل سکونت  است، بیان کرد:  بر اساس  این قانون  هر خانوار  یک محل به عنوان محل اصلی سکونت  می‌تواند داشته باشد و یک  واحد هم در شهر دیگری به عنوان اقامتگاه فرعی می‌تواند داشته باشد و اگر افراد و یا خانوارها بیش از این واحد داشته باشند که بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد مشمول قانون اخذ مالیات از خانه های خالی می‌شوتد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه براساس تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم در تهران و شهر‌های بزرگ واحد‌های مسکونی زیر ۱۵۰ متر و در شهر‌های کوچک املاک زیر ۲۰۰ متر از پرداخت مالیات بر اجاره بها معاف هستند، اما اگر این واحد‌ها بیش از ۱۲۰ روز  خالی بمانند و اجاره داده نشوند براساس قانون اخذ مالیات‌های مکرر مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، گفت: در کشور به صورت غیر واقعی با این  اقدامات ما با انباشت سرمایه بسیار زیادی  روبه‌رو می‌شویم.

محمود زاده یادآور شد: این اقدام یک درخواست دائمی اجتماعی است و ما اولین گام برای بازار مسکن یعنی شناخت و اطلاعات مالکان مسکن  اتصال کد ملی سرپرست خانوار به سامانه املاک و اسکان را انجام دادیم.

او یادآور شد: ثبت نام در این سامانه بسیار آسان است و تمامی خانوارها که یک گوشی ساده هوشمند داشته باشند می‌توانند ثبت نام را انجام دهند و ما برای رفاه بیشتر مردم هم یک اپلیکیشن در این خصوص طراحی کرده‌ایم.

این مقام مسئول در پایان گفت: برای ثبت نام  نیاز به اطلاعات خاصی نیست تنها آدرس، شماره سند و کد ملی کافی است و در صورت نداشتن گوشی متقاضیان می‌توانند در دفاتر خدمات الکترونیکی ثبت نام را انجام دهند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا