دانشمندان در مورد یک عارضه آزاردهنده ناشی از کرونا هشدار دادند

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از دیلی میل، محققان در یک مطالعه جدید ۱۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در ایتالیا را که از ۲۳ ژوئیه تا ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ در بیمارستان بستری بودند، بررسی کردند.

طی سه ماه مطالعه مشخص شد که از هر ۱۰ فرد مبتلا، هشت نفر از بروز مشکل در دهان یا صورت خود رتج می‌برند؛ شایعترین این مشکلات تورم غدد بزاقی بود که به اکتازی معروف است و ۴۳ درصد بیماران را درگیر می‌کند. غدد بزاقی برای کمک به جویدن و بلعیدن، بزاق ترشح می‌کنند.

سه غده بزاقی اصلی در دهان وجود دارد: غدد پاروتید، تحت فکی و زیر زبانی؛ این موارد در جلوی گوش ها، در زیر فک و در زیر کف دهان دیده می‌شوند. غدد پاروتید بزرگترین، غدد زیر فک تقریباً به اندازه یک گردو و غدد زیر زبانی به اندازه یک بادام هستند.

هیچ یک از بیماران بستری در بیمارستان دانشگاه میلان هیچ گونه اختلال بهداشت دهان و دندان را گزارش نکرده بودند. پزشکان بیماران را از نظر علائم دهانی، از جمله ضعف عضلات جویدن، زخم، خشکی دهان، تغییر در چشایی یا بویایی و غدد بزاقی غیرطبیعی ارزیابی کردند.

مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات دندانپزشکی (JDR) نشان داد که به استثنای تغییر در حس چشایی و بویای، تورم غدد بزاقی رایج‌ترین علامت دهانی مبتلایان کروناست. محققان همچنین سطح دو ماده شیمیایی به نام پروتئین واکنش پذیر C (CRP) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) را در خون کنترل کردند.

LDH نشانه التهاب است و هنگامی که سیستم ایمنی بدن تلاش می‌کند با COVID-۱۹ مبارزه کند مقدار زیادی تولید می‌شود. تولید CRP با سطح IL-۶ مرتبط است، که یکی از اصلی‌ترین مولکول‌های طوفان موسوم به سیتوکین است که سیستم ایمنی بدن را به حالت شکنندگی تبدیل کرده و به بافت‌های سالم فرد مبتلا و نه فقط سلول‌های آلوده، در COVID-۱۹ حمله می‌کند.

بیمارانی که به بزرگی غدد بزاقی مبتلا شده اند از کرونای حاد رنج می‌برند و به طور قابل توجهی پیرتر هستند. بر این اساس، بیماران مبتلا به غدد بزاقی متسع، هنگام ورود به بیمارستان، CRP و LDH بیشتری در خون داشتند.

دانشمندان بر این باورند که غدد بزاقی، گیرنده‌های ACE۲ را که SARS-CoV-۲ برای آلوده سازی سلول‌های انسانی استفاده می‌کند، ممکن است محلی باشد که ویروس کرونا برای حمله به بدن استفاده می‌کند. این نظریه اگر درست باشد، مخرج مشترک التهاب و بزرگ شدن غدد بزاقی را در موارد شدید توضیح می‌دهد.

محققان می‌گویند: «اگرچه این اختلاف نظر به شواهد رسمی نیاز دارد، اما با درگیری تقریباً جهانی غدد بزاقی که مشاهده کردیم کاملاً متناسب است.»

این مطالعه همچنین نشان داد که ۹۳ درصد  بیماران مبتلا به تورم غدد بزاقی در حالی که در بیمارستان بودند آنتی بیوتیک دریافت کردند که این امر خطر ابتلا به غدد متورم را بسیار افزایش می‌دهد. علامت رایج بعدی خشکی دهان است که در ۳۰درصد بیماران مشاهده شد. احتمال ابتلا به خشکی دهان در افراد دیابتی و COPD وجود دارد.

نیکلا جاکوبویس، سردبیر مجله JDR در دانشگاه نیوکاسل می‌گوید: «این مطالعه گذشته نگر و آینده نگر بر روی بازماندگان Covid-۱۹ نشان داد که آسیب پسماند در حفره دهان در اکثر قریب به اتفاق بیماران آسیب دیده فراتر از بهبود بالینی ادامه دارد. این نشان می‌دهد که خشکی دهان یک هدف ترجیحی برای عفونت با SARS-CoV-۲ است؛ بنابراین برای روشن شدن رابطه بین عفونت SARS-CoV-۲ و اختلالات دهانی به مطالعات بیشتری نیاز است.»

انتهای پیام/