اداره کل «مهارت» در ساختار دانشگاه تهران ایجاد خواهد شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

 رییس دانشگاه تهران از تکمیل و ارتقای ساختار مربوط به حوزه «مهارت» در این دانشگاه خبر داد و گفت: اداره کل «مهارت» در ساختار دانشگاه تهران که از سر واژه‌های پنج ماموریت اصلی مهارت‌آموزی، هدایت شغلی، اشتغال‌پذیری، رصد اشتغال و تجربه‌آموزی تشکیل شده است، ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از ایرنا، سید محمد مقیمی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه اولین دوره بوت کمپ‌های تخصصی مرکز مدیریت توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران، درباره وجه تسمیه اداره کل جدید دانشگاه تهران با عنوان اداره کل «مهارت»، گفت: وقتی حرف اول ماموریت‌های پنج‌گانه این اداره کل را کنار هم قرار می‌دهیم، به سرواژه کلیدی «مهارت» می‌رسیم. امید است ساختار جدید زمینه‌ای فراهم کند تا فعالیت‌های مربوط به مهارت‌آموزی، هدایت شغلی، اشتغال‌پذیری، رصد اشتغال و تجربه‌آموزی با قدرت و قوت بیشتری ادامه پیدا کند. همچنین اداره کل مهارت در هر یک از دانشکده‌ها و واحدهای آموزشی دارای دفتر خواهد بود.

رییس دانشگاه تهران افزود: یک الگوی واحد مهارت‌ورزی برای همه رشته‌های دانشگاهی وجود ندارد و اجرای برنامه‌های مهارتی برای هر رشته‌ای، اقتضائات و نسخه خاص خود را می‌طلبد. همگان از دانشگاه تهران انتظار دارند در این زمینه به الگوسازی بپردازد. راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری، ایجاد اداره کل مهارت و ارائه درس سه واحدی یادگیری تحربی از نیمسال جاری تحصیلی که با حضور دو استاد دانشگاه و صنعت (کارآفرین) برگزار می‌شود، از جمله الگوهای جدید است که دانشگاه تهران ارائه کرده است.

مقیمی در زمینه ایجاد پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران در اقصی نقاط کشور گفت: پردیس‌های علم و فناوری مجموعه‌هایی با چند کارکرد تفریحی، فرهنگی، رفاهی، کارگاهی، آزمایشگاهی و مهارتی هستند که بخشی از فضای آنها به ایستگاه مهارت‌ورزی اختصاص پیدا کرده است. بخش عمده ظرفیت پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران که اولین آن در اشتهارد راه‌اندازی شد و دارای فاصله پنج دقیقه‌ای از سه شهرک صنعتی بزرگ کشورمان مشتمل بر ۱۵۰۰ شرکت فعال است، در اختیار اداره کل مهارت قرار خواهند گرفت تا ماموریت‌های خود را دنبال کند و مسؤولیت برگزاری اردوهای مهارتی کاملاً در اختیار این اداره کل خواهد بود.

وی با تاکید بر تلاش برای ایجاد فضای بانشاط علمی و مهارتی در دانشگاه تهران، اظهار داشت: مدیریت دانشگاه تهران اعتقاد دارد وظیفه‌اش نسبت به دانشجویان فقط برگزاری کلاس درس نیست، بلکه در فرصت‌های مختلف حتی در تعطیلات تابستانی و در اوقات فراغت دانشجویان در خوابگاه‌ها باید پیگیر ارتقای مهارت های دانشجویان باشیم. از سوی دیگر، لازم است روابط بین صنعت و جامعه با دانشگاه را طوری تنظیم کنیم که صنعت مطمئن باشد با ورود به میدان در حوزه مهارت‌ورزی دانشجویان، از نتایج آن انتفاع حداکثری پیدا خواهد کرد.

رییس دانشگاه افزود: بر خلاف برخی که معتقدند دانشگاه‌ها نسبت به اشتغال و سرنوشت دانش آموختگان مسئولیتی ندارند، در دانشگاه تهران معتقدیم حتی باید قبل از ورود دانشجویان به دانشگاه، آنها را طوری هدایت کنیم که بتوانند در انتخاب رشته به صورت دقیق عمل کنند و بعد از دانش آموختگی نیز باید بستر ارتباطی را با جامعه و صنعت گسترش دهیم تا بتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند. در فاصله بین ورود و دانش آموختگی دانشجویان نیز باید حداکثر تلاش خود را بکار بندیم تا نخبگان بالغ را پرورش دهیم. برای پرورش دانش آموختگان بالغ و همه‌جانبه‌نگر، نیاز است داوطلب آموزش عالی را از قبل ورود به دانشگاه آماده کنیم و تا پس از دانش آموختگی نیز او را رصد کنیم.

استاد دانشگاه تهران گفت: وقتی از maturity «بلوغ» دانشجویان و دانش آموختگان یاد می‌شود، در واقع بلوغ کامل زمانی حاصل می‌شود که دانشجویان در دو بعد کسب «توانایی» ability و تقویت «تمایل» willingness به کار پرورش یابند. وقتی صحبت از توانایی دانشجویان می‌شود، دو بال «دانش» knowledge و «مهارت» skill به صورت توامان مطرح می‌شود. اگر دانشجویی در کسب دانش موفق باشد و حتی با معدل بالا به عنوان دانشجوی استعداد درخشان شناخته شود، ولی اگر مهارت و تبحر کافی در بکار بستن انباشته‌های علمی خود نداشته باشد، این فرد از توانایی کافی برخوردار نیست.

وی افزود: بنابراین وقتی فردی به صورت توأمان دارای دانش و مهارت است و بتواند در عرصه عمل از دانش خود بهره‌مند شود، فردی توانا محسوب می‌شود، ولی هنوز نمی‌توان او را فردی بالغ نامید؛ چرا که مولفه دیگری برای بلوغ کافی مورد نیاز است. در کنار توانایی، باید تمایل به کار و انگیزش کافی در دانشجو به وجود آید. لذا برای پرورش نخبگان بالغ، در کنار آموزش دانشجویان، باید مهارت‌آموزی و ایجاد شوق و رغبت به کار و تلاش در دانشجویان و عوامل انگیزشی و سازوکارهای ترغیبی را مورد توجه قرار داد.

مقیمی با بیان اینکه دانشگاه تهران در زمینه پرورش دانشجویان سرآمد از منظر دانشی، جزو سرآمدان در دنیا است، به حضور دانشگاه در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا در جدیدترین رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ارزیابی مدارک تحصیلی دانشگاه تهران و اقبال دانشگاه‌های معتبر دنیا و بازار جهانی کار نشان می‌دهد سطح دانش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه تهران در سطح استانداردهای جهانی است، اما باید گفت در بخش «مهارت» و همچنین «تمایل» دچار کاستی‌های زیادی هستیم. شاید علت اینکه برخی نخبگان حس می‌کنند از ظرفیت علمی آنها به شکل شایسته استفاده نمی‌شود، بخاطر این است که زنجیره دانش، مهارت و تمایل را به درستی تکمیل نکرده‌ایم.

استاد دانشگاه تهران افزود: ما ایرانی‌ها در زمینه انگیزش و تمایل، نسبت به وطن خود عرق خاصی داریم و اگر زمینه کاری در داخل کشور فراهم باشد، جوانان آمادگی دارند قید دریافت‌های مالی چندبرابری در خارج از کشور را بزنند و در داخل کشور شاغل شوند، ولی به علت برخی کاستی‌ها در خصوص فراهم‌سازی بسترها، برخی دانش آموختگان نخبه دانشگاه برای آنکه بتوانند استعدادها و ظرفیت‌های علمی خود را فعلیت ببخشند و نیاز خودشکوفایی را تامین کنند، بدنبال فرصت‌های کاری در خارج کشور می‌روند.

وی ادامه داد: در شعار دانشگاه تهران، مسئولیت‌پذیری اجتماعی را مورد توجه قرار داده‌ایم و یکی از مسئولیت‌های مهم اجتماعی توجه به پرورش نخبگان بالغ و شکوفاسازی استعدادهای کاری آنهاست. برای تحقق این هدف مهم، باید ضمن ارتقای توامان دانش، مهارت و تمایل به کار دانشجویان، زنجیره بلوغ دانشجویان را تکمیل کنیم. برای موفقیت در این مسیر، نیازمند کمک دولت، بخش خصوصی و نهاد قانونگذاری به نهاد دانشگاه هستیم که برگزاری اولین دوره بوت کمپ‌های تخصصی تابستانه در دانشگاه تهران با همکاری صاحبان صنایع و مشارکت فعالانه دانشجویان و مدیریت قابل تقدیر همکاران، بسیار نویدبخش است و باید در قالب ساختار جدید، با قوت استمرار یابد.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در توضیح نگاه اغلب کارفرمایان درباره کیفیت و عملکرد دانش آموختگان دانشگاهی به ویژه دانشگاه تهران، اظهار داشت: اغلب کارفرمایان، دانش آموختگان دانشگاه تهران را جزو بهترین‌ها و کارآمدترین دانش آموختگان می دانند که منشأ بسیاری از تحولات سازمانی و صنعتی می‌شوند، ولی معمولاً در بدو ورود به صنعت، دچار احساس غریبگی با صنعت بوده و خیلی با ابزار و فضای واقعی کار آشنا نیستند و بعضاً تا دو سال طول می‌کشد با ابزارها و محیط کار صنعت آشنا شوند. بنابراین برای اینکه دوره مواجهه با صنعت یا همان دوره جامعه‌پذیری سازمانی، موفقیت‌آمیز باشد، باید بحث مهارت‌آموزی را جدی بگیریم.

وی افزود: صنایع مختلف می‌دانند اگر در زمینه ارتقای مهارتی دانشجویان با دانشگاه مشارکت و همکاری داشته باشند، به کاهش دوره جامعه‌پذیری سازمانی دانش آموختگانی که وارد صنعت می‌شوند، کمک کرده و افرادی را که با صنایع آنها انطباق بیشتری دارند، شناسایی و به حفظ سرمایه‌های کشور و توسعه و پیشرفت جامعه کمک می‌کنند. بنابراین در این تعامل یک بازی برد – برد بین صنعت و دانشگاه رقم می‌خورد.

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: بهترین استعدادها را در اختیار داریم ولی خیلی اوقات می‌شنویم از این استعدادها استفاده لازم نمی شود یا بخشی از آنها از کشور خارج شده و مهاجرت می‌کنند. البته راجع به شدت و میزان آمار آن، اختلاف نظر وجود دارد، ولی آنچه که مسلم است، دانش آموختگان دانشگاه‌های ایران از نظر استعداد جهانی در رتبه بسیار بالایی قرار دارند و برای نخبگان و جوانان ایرانی برای فعالیت در کشورهای مختلف تقاضای بالایی است که این خود بیانگر این واقعیت است که در بخش دانشی بسیار موفق بوده‌ایم، اما به ابعاد مهارتی و انگیزشی کمتر توجه کرده‌ایم.

وی افزود: افتخار می‌کنیم که دانشمندان و فرهیختگان ایرانی در توسعه علم و فناوری در دنیا نقش‌آفرینی می‌کنند، اما باید زمینه‌های لازم در کشورمان برای بهره‌گیری بهتر و بیشتر از این نخبگان و فرهیختگان فراهم شود. امید است با همکاری دانشگاه و صنعت که نمونه آن برگزاری این دوره بوت کمپ تخصصی در دانشگاه تهران است، بتوانیم این مهم را محقق کنیم.

فرشته امین مدیر مرکز توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: نمایشگاه کار دانشگاه تهران با حضور بیش از ۱۰۰ سازمان داخلی و بین المللی، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و پژوهشی برگزار شد که بیش از ۱۰ هزار دانشجو و دانش آموخته در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

وی یکی از ویژگی‌های متمایز این نمایشگاه را ایجاد فرصت شغلی برای دانشجویان و دانش آموختگان دانست و افزود: امسال برای اولین بار، مسابقه ایده برتر در نمایشگاه کار تدارک دیده شد و با کمک سازمان‌های حاضر در نمایشگاه طراحی و اجرا شد. سازمان‌ها چالش‌های خود را اعلام کردند و در اختیار دانشجویان و دانش آموختگان قرار گرفت تا ارزیابی شوند و دانشی را که در دانشگاه آموختند، عملیاتی کنند و مشخص شود چقدر در حل مشکلات سازمانی مفید هستند.

آیین اختتامیه اولین دوره بوت کمپ‌های تخصصی مرکز توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران با حضور سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، مهدی شهبازی مشاور رییس دانشگاه و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی و هادی بهرامی احسان مشاور رییس دانشگاه در امور فرهنگی و اجتماعی و مدیران و نمایندگان سازمان‌های حامی، مدرسان و مربیان و شرکت‌کنندگان دوره در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا